close
تبلیغات در اینترنت
پژوهش بررسی مجموعه (آموزشی، فرهنگی، تفریحی) شهرداری منطقه 22 تهران
loading...

فروشگاه اینترنتی فایل های دانلودی و محصولات (بانک معماری)

فهرست مطالب: عنوان                                                                                                                                     …

آخرین ارسال های انجمن

پژوهش بررسی مجموعه (آموزشی، فرهنگی، تفریحی) شهرداری منطقه 22 تهران

admin بازدید : 78 دوشنبه 30 اسفند 1395 نظرات ()


فهرست مطالب:

عنوان                                                                                                                                      صفحه

فصل اول- درباره فرهنگ و هویت

مقدمه.................................................................................................................................................................................................................................... 2

ویژگیهای طرح.................................................................................................................................................................................................................... 4

فرهنگ و هویت.................................................................................................................................................................................................................. 5

فرهنگ و طبیعت................................................................................................................................................................................................................. 6

نتایج..................................................................................................................................................................................................................................... 7

فصل دوم- درباره تهران و منطقه 22

مقدمه.................................................................................................................................................................................................................................... 10

مختصات جغرافیایی............................................................................................................................................................................................................ 10

سابقه تاریخی شهر تهران..................................................................................................................................................................................................... 11

بررسی های جمعیتی............................................................................................................................................................................................................ 12

بررسی وضعیت اقتصادی.................................................................................................................................................................................................... 12

شبكه و تاسیسات حمل و نقل و دسترسی های شهری....................................................................................................................................................... 13

بررسی آلودگی های زیست محیطی................................................................................................................................................................................... 14

بررسی وضعیت فرهنگی تهران........................................................................................................................................................................................... 14

بررسی منطقه 22 در تهران.................................................................................................................................................................................................. 16

موقعیت قرار گیری منطقه................................................................................................................................................................................................... 16

وضعیت شبكه های دسترسی.............................................................................................................................................................................................. 16

موقعیت جغرافیایی ............................................................................................................................................................................................................. 17

شیب و توپوگرافی............................................................................................................................................................................................................... 18

وضعیت زلزله...................................................................................................................................................................................................................... 19

پوشش گیاهی....................................................................................................................................................................................................................... 20

بررسی های اجتماعی........................................................................................................................................................................................................... 21

بررسی كاربردی.................................................................................................................................................................................................................. 23

فصل سوم- سایت، تحلیل سایت و روند طراحی

پانورامای سایت................................................................................................................................................................................................................... 25

نقشه های مختلف تهران و منطقه 22................................................................................................................................................................................. 26

روند طراحی......................................................................................................................................................................................................................... 29

تحلیل سیركرلاسیون سایت................................................................................................................................................................................................ 30

فصل چهارم- بررسی شرایط اقلیمی

شرایط اقلیمی تهران............................................................................................................................................................................................................ 33

نمودارهای اقلیمی................................................................................................................................................................................................................ 34

تابش آفتاب......................................................................................................................................................................................................................... 39

دما......................................................................................................................................................................................................................................... 40

رطوبت................................................................................................................................................................................................................................. 41

باد......................................................................................................................................................................................................................................... 42

بارندگی................................................................................................................................................................................................................................ 43

عوامل فرعی......................................................................................................................................................................................................................... 43

معماری و اقلیم.................................................................................................................................................................................................................... 43

گیاهان و معماری................................................................................................................................................................................................................. 45

نتیجه..................................................................................................................................................................................................................................... 46

فصل پنجم- فضایابی، استانداردها و بررسی رابطه عملكردها

فضاهای موجود در سایت.................................................................................................................................................................................................... 50

آمفی تئاتر و سالن نمایش................................................................................................................................................................................................... 50

مهمانسرا............................................................................................................................................................................................................................... 52

فضاهای آموزشی................................................................................................................................................................................................................. 56

رستورانها.............................................................................................................................................................................................................................. 58

مجموعه ورزشی.................................................................................................................................................................................................................. 60

كتابخانه................................................................................................................................................................................................................................ 61

موزه...................................................................................................................................................................................................................................... 63

باغ ایرانی.............................................................................................................................................................................................................................. 67

پاركینك.............................................................................................................................................................................................................................. 73

فصل ششم- مبانی نظری طرح

مقدمه.................................................................................................................................................................................................................................... 86

مبانی نظری معماری در عرصه صور مثالی......................................................................................................................................................................... 88

فضا در معماری ایرانی......................................................................................................................................................................................................... 90

ملاكهای قضاوت در مورد یك اثر معماری....................................................................................................................................................................... 92

روند طراحی......................................................................................................................................................................................................................... 93

نور........................................................................................................................................................................................................................................ 97

صدا...................................................................................................................................................................................................................................... 100

مرور اهداف و سنجش آنها................................................................................................................................................................................................. 103

زیبایی و هنر......................................................................................................................................................................................................................... 104

حقوق بازدید كنندگان و آزادی حركت در فضا............................................................................................................................................................... 107

خوانایی و معنادار بدون فضا................................................................................................................................................................................................ 110

انسجام معمارانه.................................................................................................................................................................................................................... 112

هویت ملی مجموعه............................................................................................................................................................................................................. 113

وقار مدنی............................................................................................................................................................................................................................. 114

سنخیت عملكرد با مناسبتهای بصری................................................................................................................................................................................. 114

رعایت سلسله مراتب........................................................................................................................................................................................................... 115

ارائه یك نمونه..................................................................................................................................................................................................................... 116



فصل هفتم- تاسیسات

منابع و ماخذ......................................................................................................................................................................................................................... 124








پیشرفتهای اجتماعی و سیاستهای علمی تكنولوژی  بشر ارتباطات فرهنگی مردمان گوناگون را در  سراسر دنیا آسان نموده است.

پیشرفت سیستمهای ماهواره‌ای – مخابراتی آرمانها، اندیشه‌ها و سنتهای اجتماعی را بر بال امواج سوار كرده و از این سوی جهان به آن سوی جهان در آن واحد انتقال می‌دهد.

امروزه برخوردهای فرهنگی تا حدی افزایش یافته كه باورهای فرهنگی، هویتهای  فرهنگی، ملی به آسانی قابل تغییر و تردید میشود.

 باورهای فرهنگی كه جامعه‌ای  در طول سالیان دراز  به آنها خوی كرده و با آنها زندگی كرده بسرعت رنگ می‌بازد  و این خبر در سایه تقابل های گسترده اندیشه‌ها و سیر و انتقال اصول فرهنگی  از طریق شیوه‌های صحیح تكنیكی صورت نمی‌گیرد.

در پس این انتقالها و برخوردهای فرهنگی همیشه روشهای انسانی و دوستانه بكار می‌رود به باد یغما رفتن وتاراج اصول فرهنگی جامعه و بر باد رفتن اخلاق و فضیلتهای اجتماعی آن اهداف سلطه‌گری در زمینه‌های اجتماعی  - اقتصادی  را در بر گرفته و شیوه‌های  اعمال دشمنی‌های گسترده نیز در حد گسترده‌ای امروزه رواج یافه و  این چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست زیرا هنگامی كه مبانی فرهنگی یك جامعه حتی به زیر سوال رفت و جامعه دچار سستی شد با تسلط و اعمال شیوه‌های جدید زندگی بیگانگان هموار می‌گردد بنابراین  برخوردهای مقابله گرایانه با این تهاجم فرهنگی امروزه علاوه بر داشتن ابزارهای  علمی و فنی لازم هوشیاری اجتماعی خاصی را احتیاج  دارد.

متاسفانه مهم‌ترین  قشری كه مورد تهاجم فرهنگی  قرار می‌گیرند نسل جوان هستند. زیرا نسل جوان در هر مملكتی در واقع پایه گذار  نحوه پیشرفت و زندگی  و آرمانهای آن جامعه در آینده است.

بنابراین تربیت و آموزش جوانان هر كشور تضمین كننده راه پیشرفتهای اجتماعی -  اقتصادی و فنی آن كشور است.

امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالك پیشرفته تقریباً  این نتیجه حاصل شده است كه مراكز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراكز دانشگاهی و كانونهای خاص تربیتی امروز  نمی‌توانند هم بار آموزشی فرزندان یك جامعه را بر دوش بكشند. و یا اینكه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند و اینكه  در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند.

بنابراین  نیاز به بازگشایی و احداث مراكز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوه‌های نوین مدیریتی می‌باشد یكی از این مراكز علاوه بر احداث مركز علمی و آموزشی فعال ایجاد هسته‌ها و مراكز فرهنگی كه تماماً  زمینه‌های آموزشی – تربیتی را داشته  در بر دارد.

مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یك مجموعه فرهنگی خدماتی می‌تواند بطور مستقل عمل نماید اما در واقع  برای تكمیل سایت شهرداری منطقه 22 طراحی شده است و همین عامل سبب می‌شود كه در تمام مراحل طراحی، طراح نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش كند تا نیازهای آنرا برآورده كند.

نیاز به وجود چنین مجموعه‌ای در كنار  شهردای منطقه 22 هنگامی محسوس می‌شود كه بدانیم روزانه 4 نفر برای انجام كارهای خود به شهرداری مراجعه می‌كنند و این مجموعه  در سر راه این افراد قرار دارد و مردم باید برای رسیدن به ساختمان شهرداری از یك مجتمع فرهنگی عبور كنند و این باعث  می‌شود كه یكی از نیازهای مهم جامعه  ما یعنی بالا بردن توسعه فرهنگی  عموم  مردم از این طریق میسر گردد زیرا هنگام عبور از این مجموعه  هنرجویان كارگاهها  و آتلیه‌های هنری را در رفت و آمد می‌بینند. هنرمندان آمفی تئاترها در حال اجرای برنامه‌های خود هستند و ..

 تمام این عوامل بطور ناخود آگاه باعث تاثیر پذیری مراجعه كنندگان به شهرداری  می‌شود. علاوه بر این  در هنگام  مراجعه به ساختمانهای اداری  بارها پیش می‌آید كه شخص باید ساعاتی را در انتظار بگذراند كه این عامل خود باعث خستگی، اتلاف وقت و حتی گاهی عصبی شدن مراجعین ساختمانهای اداری می‌شود.

این  مجتمع می‌تواند بعنوان وسیله‌ای مناسب برای جلوگیری  از اتلاف  وقت مراجعین به ساختمان شهرداری هم باشد با  این توضیحات نیاز وجود چنین مجموعه‌ای در كنار شهرداری منطقه 22 كاملاً  احساس می‌شود.





ویژگیهای طرح:

بعد از مشخص شدن لزوم وجود چنین مجموعه‌ای این سئوال  پیش می‌آید كه طرح باید چگونه  باشد تا تمام نیازهای مخاطبین را پاسخ گوید و به یك طرح تمام عیار و معمارانه تبدیل گردد.

-        طرح قبل از هر چیز بایستی ایرانی باشد.

-        این مهمترین  نكته‌ای است كه شاید در چند دهه اخیر كمتر به آن توجه شده است این عامل هنگامی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد كه بدانیم مجوز مورد نظر  كلمه "فرهنگ"  را به  عنوان خود به همراه دارد.

-         زیبایی طرح در جذب افراد برای گزران اوقات خود در آن موثر است زیرا ساختمانی كریه‌المنظر هرگز نمی‌تواند مخاطبین را به خود جلب كند.

-         حق انتخاب و آزادی در دسترسی به بناهای مختلف موجود در سایت یكی دیگر از مشخصاتی است كه باید رعایت شود زیرا مخاطب امروز را نمی‌توان وادار كرد برای رسیدن به یك  بنا از راهی طولانی و اجباری بگذرد بنابراین باید ملی شود. مسیرهای دسترسی كوتاه باشند مگر آنكه  به دلیل  خاصی  راهها را  از نقاط دیگری بگذرانیم.

-  هر یك از ساختمانها باید شخصیت خود را داشته  باشد شخصیت  ساختمانی شهرداری  باید با یك هتل  یا یك بیمارستان متفاوت باشد و هریك از بناها بتوانند با شخصیتی كه از خود ارائه می‌دهند نوعی خوانایی ایجاد كنند تا مخاطبین بتوانند ساختمان مورد نظر خود را حتی بدون علائم راهنما شناسایی كنند.

-         اگر چه سایت مورد نظر  بسیار گسترده و بر روی شیب نسبتاً  تندی قرار دارد ولی این نباید باعث شود كه ساختمانها از هم جدا افتاده باشند بلكه باید كاملاً  بهم مرتبط و متصل باشند بطوریكه نتوانیم بعد از اتمام طرح هیچ ساختمانی راكم و یا زیاد كنیم.

این ارتباط حتماً نباید با مصالح بنایی انجام شود بلكه می‌تواند مانند دانه‌های تسبیح با نخی نامرئی بهم متصل شده باشند.

-         بناهای تاسیس شده نباید بگونه‌ای باشند كه ساختمان شهرداری  را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا در هر صورت باید توجه داشت كه این مجموعه باید  تماماً سلطه ابهت ساختمان شهرداری باشد و هرگز در مقابل آن به خودنمایی نپردازد.

-        البته نباید این سلطه  تا حدی باشد كه سایر ساختمانها كم اهمیت جلوه داده شوند.

-         این مجموعه علاوه بر اینكه باید  نیازهای ساختمان شهرداری را رفع كند باید بتواند خود بعنوان یك مركز  فرهنگی خدماتی  مستقل  هم عمل كند.

-         هر بنایی باید مفهوم معنایی خاص خود را داشته باشد و باید  در پس نمای خود حرفهایی برای گرفتن داشته باشد.

-         باید  از توپوگرافی و چشم اندازهای طبیعی  سایت حداكثر استفاده به عمل آید صد البته  نباید هرگز  خود را اسیر شیب و توپوگرافی كرد و در نقاط لازم باید در سایت دخل و تصرف كرد. ولی همواره باید مسائل  اجرایی  و اقتصادی طرح را هم در نظر داشت.

-         مجموعه باید به نحوی طراحی شود كه  توجه گذرندگان از مسیرهای اطراف (چه سواره و چه پیاده) راه خود جلب كند. تا حدی كه حتی می‌تواند به یك لندمارك تبدیل شود.


فرهنگ و هویت

فرهنگ  مركب است از فر + هنگ

فر به معنی نیروی معنوی شكوه عظمت و جلال و بخشندگی

 هنگ از ریشه ثنگ اوستایی به معنی كشیدن و تعلیم و تربیت

نخستین  كسی كه فرهنگ  را تعریف  كرد سر ادوارد برنت تایلر مردم شناس انگلیسی بود وی حدود 120 سال قبل فرهنگ  را مجموعه پیچیده‌ای  از دین دانش اخلاق و قانون كسب شده معرفی كرد از میان تعریف گرد آمد. آن مفاهیمی كه به فرهنگ نزدیك‌ترند عبارتند از:

-        فرهنگ خصوصیات قومی گروهی است كه آنرا از گروه دیگر جدا می‌كند.

-         فرهنگ تمام خصوصیات رفتاری و گفتاری نسلهای پیشین است.

-         فرهنگ مجموعه  میراثهای ادبی و هنری جامعه است.

-          فرهنگ عبارت است از الگوهای مشترك زندگی و رفتارهای متقابلی كه افراد از جامعه  فرامی‌گیرند.

-          فرهنگ فرآیند پویایی راه و رسم عرف و عادات مشترك گروهی انسان است.

-          فرهنگ ماهیت اجتماعی فرهنگی یك قوم است.

-          فرهنگ آن  بخش از آداب زندگی است كه همه اعضای یك گروه در آن  مشتركند و ...

فرهنگ دارای دو بخش مادی و غیر مادی (معنوی) است. كه بخش مادی  آن عبارت است از اشیای قابل درك مثل وسایل منزل و البسه و ابزار و غیره ...

بخش معنوی  آن عبارت است از  ابزارت معنوی انسان مانند علوم قوانین  و ادیان، افكار و آرای مربوط به مادیات.

فرهنگ از چهار عنصر تشكیل شده است:

1 – عنصر فرد

2 – عنصر خانواده

3 – عنصر اجتماع

4– عنصر جامعه

فرهنگ از قالبهای  متفاوتی تشكیل شده است.

1 – قالب رفتاری،  2- قالب گفتاری،  3 – قالب كرداری،  4 – قالب هنری،  5 – قالب اقتصادی،  6 – قالب اجتماعی،  7 – قالب صنعتی


 رابطه فرهنگ و طبیعت

مفهوم فرهنگ و طبیعت كه جدای از هم و گاهی مغایر هم تفسیر می‌شوند از نظر جغرافی‌دانان مردود تلقی می‌شود. زیرا این دو پدیده نه تنها از هم جدا نیستند بلكه در رابطه با هم عمل می‌كنند.

از نظر جغرافی‌دانان بشر بر این باور بوده است فرهنگ سمبلی از ارزشهای معنوی است و محیط در برابر تلاش انسان تغییر پذیر است  و بایستی بر مشكلاتی كه طبیعت برای او ایجاد می‌كند غلبه  یابد و به هر حال طبیعت و فرهنگ مكمل یكدیگرند و هویت فرهنگی افراد تحت تاثیر  محیط پیرامون آنها شكل می‌گیرد. و خیلی اوقات آثار و دست ساخته‌های بشر موجب زیبا و دلپذیر شدن محیط می‌شود و از این طریق  طبیعت تحت تاثیر  فرهنگ قرار می‌گیرد.

مجموعه عواملی كه می‌تواند با توجه به عوامل زمان و مكان روش بهتر زیستن و در كنار هم زیستن را بگونه‌ای  مسالمت‌آمیز و با آرامش خاطر و به دور از تبعیضها و برخوردها و تضادها مفهوم فرهنگ را توجیه   می‌كند مطالعه انواع فرهنگها كه در طول  زمان پیدا می‌شود مورد توجه و اهمیت است. از این رو در فرهنگ مفهوم زمان و تكامل با هم پیوند دارند و آنچه  در این رابطه به نسلهای  كنونی و در قید حیات می‌رسد میراث فرهنگی  نامیده می‌شود.
هویت

1 - تعریف لغوی هویت: هویت حقیقت شیی یا شخصی است كه مشتمل بر صفات جوهری او باشد. در فرهنگ لغات هویت به معنی شخصیت، ذات، هستی و وجود نیز آمده است. واژه هویت را در زبان فارسی گاهاً  همانی یا این همانی نیز معنی كرده‌اند. معادل این كلمه در زبان انگلیسی واژه   Identitiy است. و از بعد لغوی هویت در پاسخ به كیستی است یعنی وقتی كه ما می‌گوییم چه كسی هستیم در واقع به نوعی ناظر بر تعیین هویت است. از نظر لغوی برای اولین بار توسط اریكسون  مطرح شد و سپس بتدریج وارد روانشناسی اجتماعی  شد و در این  حوزه مورد استفاده قرار گرفت و سپس وارد ادبیات سیاسی – اجتماعی شد.
نتایج

- فرهنگ حد فاصل  طبیعت و جامعه انسانی است و انسان بوسیله فرهنگ است كه از حیوان جدا می‌شود.

- مفهوم فرهنگ معادل مفهوم  ارزشهاست.

    فرهنگ چكیده جوهر زندگی و نشان دهنده رفتار انسانی و فراز و نشیبهای زندگی اجتماعی است.

 در جوامع در حال توسعه فرهنگ را حفظ ملیت و بالا بردن سطح تفكر و آشنا ساختن مردم خود با آنچه در جهان می‌گذرد می‌دانند.

    فرهنگ مجموعه‌ای از عقاید و اخلاقیات فردی، اجتماعی و ملی است.
     در فرهنگ  دو زمینه وجود دارد یكی مادی و دیگری غیر مادی.
    عوامل  مادی فرهنگ، مجموعه عناصر قابل لمس و اندازه‌گیری ومقایسه باشند و عوامل  معنوی فرهنگ، جنبه كیفی داشته و قابل لمس و اندازه گیری نیستند.
    تمدن نظمی اجتماعی است  كه بر اثر  تدابیر انسان ایجاد می‌شود تا نیازهای  مادی و گرایشهای  درونی خود را پاسخ گوید         و در پرتو آنست كه خلاقیت فرهنگی امكان پذیر می‌گردد.
    فرهنگ به سوی ویژگی میل میكند و تمدن بسوی كلیت.
     تمدن بیرون‌‌ترین محیط فرهنگ است، آن چیزی است كه در فرهنگ آنرا از همه محیطی‌تر و كلی‌تر می‌دانیم.
    فرهنگ هسته داخلی و زیر بنایی تمدن و ویژه‌ترین جنبه آن است.
     تمدن جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ جنبه معنوی تمدن است.
     فرهنگ سازنده تمدن است و تمدن جلوه‌گاه فرهنگ
      هویت حقیقت شی یا شخص است كه مشتمل  بر صفات جوهری  او باشد.
     هویت برآیند صورت و ماهیت است.
     در مفهوم  فردی، هویت عبارتست از كشاكش تصور "من" از "او" و در مفهوم  قومی و ملی عبارتست از  كشمكش  تصور "ما" از "دیگران"
    هویت  تاریخی یا ایرانی دارای سابقه تاریخی است و ریشه در نژاد و مذهب ایرانی دارد.
    ملت یك واحد اجتماعی است كه دارای سابقه تاریخی  واحد و قانون و حكومت واحد و آمال و آرمانهای مشترك باشد.
    ملیت وجود احساس مشترك و یا "وجدان" و "شعور اجتماعی" در میان گروههای انسانی است كه صرفنظر از رنگ و نژاد و آداب و سنن فردی در مسیر حركت تاریخی خود منجر  به تشكیل ملتها می گردد.
    ملیت شخصیت یك وجود جمعی است كه در طول تاریخ تكوین یافته و رشد پیدا كرده  و اكنون در رفتار، اندیشه و آفرینش و زندگی و خلق و خوی چنان آشكار است كه آنرا از دیگر وجودهای جمعی در جامعه بزرگ بشری مشخص و ممتاز می‌سازد و بدان شناخته می‌شود.
     ملیت و ملت پرستی هیچ سنخیت و وجه مشترك مفهومی و عملكردی  با هم ندارند.
    ملیت نه تنها هیچ تضادی با مذهب ندارد بلكه مذهب یكی از مهمترین زیر ساختهای ملیت است.  فرهنگ ایرانی برای تعریف ملیت اصل اندیشیدن را بجای اصل زاییدن و روح را جانشین خون كرده است.
    از دیدگاه جامعه شناسی و علوم اجتماعی عناصر ملیت عبارتند از دین مشترك، زبان مشترك و آداب و رسوم مشترك.
     مذهب به عنوان آمیخته‌‌ای از عقیده و احساس خود زائیده فرهنگ است و با رسالت و حركتی كه در سیر تاریخ دارد عامل ایجاد با تغییر تمدن می‌گردد.
     ملیت و مذهب دو واقعیتی هستند كه  از یك سو چنان به هم آمیخته‌اند كه امكان تفكیك میان آنها  قابل  تصور نیست و از  روی دیگر اساساً  دو مقوله جدا از هم هستند.




تابش آفتاب

 نور خورشید به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین  عامل تعیین كننده انرژی گرمایی در زمین  یكی از عوامل عمده‌ی تعین كننده‌ی  اقلیم در هر منطقه  می‌باشد. گرچه فاصله‌ی زمین با خورشید تقریباً  ثابت (150 میلیون كیلومتر) می‌باشد ولی به علت تفاوت  در زاویه‌ی تابش  هر منطقه به تبع قرار گیری  و موقعیت جغرافیایی (عرض جغرافیایی) به میزان مشخص از انرژی  خورشید بهره می‌گیرد.

تاثیر  تابش آفتاب  در سه مورد می‌توان مرود بررسی قرار گیرد.



1 – تاثیر بر انسان:  رشد فیزیكی  بدن و ایجاد شرایط بهینه برای ادامه حیات مطلوب از نظر فیزیكی مرهون این تابس كه شامل استعدادهای متفاوت از جمله اشعه‌ی  ماوراء  بنفش می‌باشد، گرچه  در مواردی خاص جبران این نقیسه  را با دارو می‌توان  بر طرف كرد ولی سالمترین، ارزانترین  و مناسب‌ترین  راه برای ایجاد شرایط مناسب جهت رشد فیزیكی  بدن همانا استفاده مناسب از تابش آفتاب می‌باشد.  هر چند عدم وجود این اشعه  می‌تواند مشكلاتی را به بار آورد استفاده مكرر از آن نیز مشكل‌زا و ضایعات   پوستی  را به دنبال خواهد داشت.



2 –تاثیر بر زندگی انسان  به لحاظ وجود اشعه‌های  متفاوت در تابش آفتاب  از جمله اشعه‌ی  ماوراء بنفش خواص متفاوتی در این اشعه وجود دارد كه از آن جمله می‌توان خاصیت گندزدایی  یا میكروب  كشی، رنگبری، و افزایش سرعت واكنشهای شیمیایی و ... اشاره كرد.

 البته اشعه‌ی آفتاب  ممكن است در برخی موارد باعث افزایش یا كاهی  غیر مصالح  ساختمانی نیز شود.



3 – تاثیر بر معماری (ظرف زندگی انسان)   برای بهره‌گیری  یا عدم بهره‌گیری  از این تابش در ساختمان  می‌توان راه‌حلهای  متفاوتی  را پیش بینی نمود. در شرایط كشور  ما كه در عرض‌های جغرافیایی از ْ25 تا  ْ39، قرار دارد. خورشید  بدین نحو عمل می‌كند.

در اول تیر ماه خورشید دارای بیشترین، زمان تابش بوده بدین  معنی كه زودترین طلوع و دیرترین  غروب  را در طول  روز دارد. خورشید در این زمان تقریباً  از شمال شرقی طلوع و در شمال غربی  غروب  می‌كند و با اندك تفاوتی در سر ظهر دارای زاویه‌‌ای  تقریباً  عمود بر سطح زمین می‌باشد.

در اول دیماه خورشید دارای كمترین زمان تابش بوده   و دیرترین طلوع و زودترین  غروب را دارد. و بالاترین  زاویه‌ی تابش را در این روز كه هنگام ظهر می‌باشد ( از ْ30 تا ْ40 نسبت به خط افق)  تجاوز نمی‌كند. طلوع خورشید در این روز از جنوب شرقی طلوع و غروب خورشید در جنوب غربی می‌باشد.

معیار و ملاك سنجش  برای تعیین اندازه گرمای تابیده شده از خورشید معمولاً  توسط دستگاه‌های مربوطه با واحد كالری  یا كیلو كالری  یا واحدهای  مشابه بر واحد  سطح در زمان مشخص  بیان می‌شود.


دمای هوا

گرچه دمای هوا رابطه‌ی مستقیمی  با انرژی خورشید در هرمنطقه دارد صرفاً  به آن وابسته  نیست و عوامل  دیگری  نیز بر آن تاثیر گذارند. از جمله‌ی ان می‌توان به رنگ محیط، نوع پوشش، عوامل در هوا و ... اشاره كرد.  گرچه كنترل دمای تولید  شده در محیط در آغاز زندگی بشر  خارج از اختیار  وی بود لیكن در این زمان به مدد تكنولوژی و .. بشر توانایی كنترل دما در بعضی موارد را دارد. و فعالیت‌‌های  مخرب  وی نیز در بعضی موارد دما را بهم می‌زند.

تمام تلاش بشر در این زمینه  كنترل دمای  محیط بر این است كه  دما را  در حد راحتی و آسایش انسان نگه دارد به گونه‌ای كه در آن محدود  دمایی، نه احساس سرما و نه احساس گرما  به وی دست دهد.



تاثیر دما بر انسان: نظر به ثابت بودن دمای داخلی و سطح بدن ْ37 و ْ32 سانتیگراد همواره  قبل از هر اقدامی كه توسط شخص صورت گیرد، سعی می‌كند با مكانیزمهایی پاسخ مناسبی به محیط دهد. همانند،  گشاد شدن رگها،  تنگ شدن رگها، لرزش در پوست،  تعرق و ...  .

لكن بدن معمولاً  نیازمند به شرایط دیگری می‌باشد كه بتواند خود را با محیط وفق دهد كه از آن جمله پوشش  مناسب به جهت جلوگیری  از اتلاف حرارت بدن با توانائیهای متفاوت از نظر ضخامت  و جنس و ارزش   رسانایی یا نارسایی.

تاسیسات  مكانیكی  اعم از سرمایشی یا گرمایشی، استفاده  از سایر عوامل اقلیمی  دیگر چون آفتاب، باد، رطوبت.

(از آنجا كه  طیف تحمل بدن به دما بسیار  محدود می‌باشد یكی از انتظارات بشر از  معماری  ایجاد شرایط مطلوب  از معماری  و صنایع وابسته‌ی  به آن، برای زندگی می‌باشد.)

تاثیر دما بر زندگی  انسان: در این جا دما نیز به عنوان یكی از عوامل افزایش دهنده سرعت واكنش‌های شیمیایی نیز مطرح است كه می‌تواند در عمر مواد و مصالح مصرفی  موثر باشد. لكن اصلی‌ترین  تاثیر دما بر زندگی از نظر روانی احساس تمایل به كار و فعالیت و یا ... در انسان است كه معمولاً  توسط دما  صورت می‌پذیرد و اگر چه ممكن است  عوامل دیگری نیز موثر  باشد.



3- تاثیر  دما بر معماری:   با توجه به متغیر بودن دما در شرایط مختلف و اینكه  دمای مطلوب برای بدن انسان ثابت است (محدوده‌ی آسایش) باید ساختمان  را طوری  طراحی كرد كه اولاً  حداكثر  استفاده از اقلیم را برای رسیدن  به دمای مطلوب  ببرد و همزمان از دستگاه‌ها و وسایل تاسیساتی مناسب برای كنترل دقیق دما داخل فضاها بهره برد.


رطوبت

یكی از مهمترین عواملی كه در نوع اقلیم هر منطقه نقش بازی می‌كند میزان رطوبت در هوای  آن منطقه می‌باشد.  رطوبت موجود در هوا با توجه به خاصیت آب  حه ظرفیت گرمایی ویژه  بالایی را دارد می‌تواند در كاهش  یا افزایش  دمای محیط،  اختلاف دمای كم یا زیاد بین شب و روز و ... بسیار موثر باشد.

 1 - تاثیر رطوبت بر انسان: حسب شرایط فیزیكی بدن لازما ست هوای تنفسی همواره دارای میزانی از رطوبت باشد  كه در صورت عدم وجود رطوبت  عوارضی همچون سوزش  گلو،  سوزش چشم، خشك شدن پوست  و ... بدنبال دارد. و در صورت افزایش كثرت دم و باز دم، احساس سستی و رخوت نیز از موجبات آن است. رطوبت در صورتی كه منتقل  شده از كالبد  ساختمان باشد یا به انهاء دیگر  می‌توان موجبات بیماریهای  جسمی را نیز فراهم آورد.

2 – تاثیر  رطوبت بر زندگی انسان: رطوبت نیز همانند دما و تابش آفتاب  از عوامل سرعت  دهنده‌ بر واكنشها می‌باشد كه عمده‌ترین  ضایعات زندگی همچون فساد مصالح، پوسیدگی  ابزارها و خوردگی، حاصل كثرت رطوبت است.

تاثیر رطوبت بر معماری: رطوبت  در كاهش  عمر ساختمانها نحوه شكل گیری آنها بسیار موثر است بطوریكه حتی می‌تواند معماری درونگر را به برونگرا  تبدیل كند و آثار شدیدی بر معماری داشته باشد.


باد

 اختلاف  دمای  منطقه و نتیجتاً  اختلاف  فشار موجب تولید باد می‌شود. باد حسب گذر از مناطق متفاوت (دریاها، جنگلها، بیابانهای گرم و ...) می‌تواند تغییراتی در اقلیم بوجود آورد. بر حسب تعریف عامیانه حركت هوا یا تنوع بادها دارای اساس متفاوت است كه از آن جمله: نسیم، باد معمولی، طوفان، داغ باد، سوز باد، باد باران زا، و گرد باد و ... است.



1 – تاثیر باد بر انسان: حسب سرعت باد و نوع آن(خشك، سرد، مرطوب، داغ  و ...) می‌تواند فرحبخش یا مخلّ آسایش باشد.

2 – تاثیر باد بر زندگی انسان: نظر به اینكه  معمولاً زندگی ماشینی امروزه در فضاهای محصور  و با كالبد فیزیكی صورت می‌پذیرد. باد تاثیر  مستقیمی  بر زندگی ندارد. و این معماری است كه می‌بایست پاسخی مناسب برای موضوع داشته باشد.

3 – تاثیر باد بر معماری:  باد می‌تواند ساختمانها را به موضع گیری موافق یا مخالف  جهت تغییر دهد بطوریكه  در كویر نمای بیرون ساختمانها در مقابل باد مزاحم و پر گرد و غبار  بسته است. و در عین حال باد گیرها برای جذب باد مناسب رو به آسمان افراشته شده‌اند.



بارندگی:

آخرین عامل  از عوامل اصلی اقلیمی نزولات آسمانی بوده كه می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم  باعث تغییرات اقلیمی عمده شود. كه از آن جمله كاهش یا افزایش  دما، ایجاد یا عدم ایجاد  فضای سبز و تعیین رطوبت  محیط و ... است.

 حسب شرایط جغرافیایی و اقلیمی نزولات آسمانی دارای تنوعهای زیر است:

1 – باران                2 – برف                3 -  تگرگ           4 – برفاب              5 – گلیز (باران یخ زده)

1 – تاثیر  نزولات بر انسان: عموماً انسان سعی می‌كند  خود را از  نزولات آسمانی  محفوظ دارد.

2 – تاثیر نزولات بر زندگی انسان: نظر به اینكه  حاصل نهایی كلیه  نزولات آسمانی، آب و رطوبت است و موجبات خوردگی و فساد را به وجود می‌آورد عموماً  تلاش بشر در دوری از نزولات است.

3 – تاثیر نزولات بر معماری:  ساختمان هم مانند انسان در مقابل بارش نزولات جبهه می‌گیرد كه نمونه‌های آن شیبدار شدن سقف مناطق  پر باران است



عوامل فرعی

1 – ارتفاع از سطح دریا:

نظر به اینكه  كاهش فشار  رابطه‌ی  مستقیمی  با ارتفاع  از سطح دریا  دارد و تغییرات دیگری همچون افزایش و كاهش  رطوبت، شدت بارش و نوع آن و سایر  عوارض جغرافیایی‌، این  مورد نیز می‌توان تغییرات محدودی را در اقلیم بوجود آورد.

2 – عرض جغرافیایی:

 در شرایط فعلی  در نیمكره‌ی  شمالی هر چه از عرضه‌ای پایین به عرض‌‌های بالا حركت كنیم به شرط اینكه  عوامل دیگری  همچون عوارض  جغرافیایی،دریاها و دشت‌ها و جنگلها وجود نداشته باشند یا در شرایط یكسانی باشند می‌بایست  هوا سردتر شود كه با نگاهی  به اقلیم كشورهایی كه در این طیف   قرار دارند صحت موضوع تایید می‌شود.

3 – فاصله از دریا:

نظر به اینكه یكی از عوامل عمده‌ی تامین  رطوبت  تبخیر آن دریاهاست  لذا است كه هر چه  از دریاها دورتر شویم حجم رطوبت موجود در هوا كاهش یافته و طبعاً  اختلاف در اقلیم  را حاصل  می‌شود.



معماری و اقلیم:

تاثیرات  سوء و مفید عواملی اقلیمی  بر ساختمان

عوامل اقلیمی اعم از اینكه  به طور مجرد  باشد یا در تركیب  با یكدیگر، می‌تواند تاثیرات  متفاوتی را بر معماری  و ساختمان بگذارد. به عنوان مثال رطوبت، اعم از رطوبت موجود در هو یا رطوبت  بالا رونده باعث كاهش  عمر ساختمان شده یا اینكه  تابش آفتاب  می‌تواند باعث تغییرات در مصالح شود.

لذا است كه در جهت طراحی   ساختمان علاوه  بر رعایت  كلیه مسائل  اقلیمی لازم است به بحث مصالح و  عوامل  اقلیمی  نیز توجه شود.

 تاثیرات متقابل  كلیات ساختمان و اقلیم

1 – حجم:

بسته به نوع حجم هر ساختمان می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد.

مكعب، مكعب مستطیل، استوانه و امثالهم  نمونه‌هایی هستند كه تاثیر  پذیری  متفاوتی از اقلیم دارند. هر یك از این نمونه‌ها در برابر تابش آفتاب، دما (انتقال  انرژی) باد، رطوبت و بارندگی رفتار خاص خود را دارند كه می‌بایست  به خوبی تحلیل  و سپس  اجرا گذاشته شود.

2 – مساحت  جانبی:

 علیرغم ثابت بودن نوع حجم می‌توان اندازه مساحت جانبی  را حتی با عنایت به ثابت بودن زیر بنا  با توجه به طبقات، تغییر داد. تغییر مساحت جانبی  می‌تواند بر میزان تاثیر پذیری  ساختمان از كلیه عوامل اقلیمی  همچون باد، باران،  رطوبت، آفتاب و دما موثر  باشد.

3 – فرم بنا:

علاوه بر موارد ذكر شده از جهت نوع  حجم و مساحت جانبی، كشیدگی یا آیرودینامیك بودن بنا برای هماهنگی  ساختمان  با بعضی از عوامل اقلیمی  می‌تواند موثر باشد. بدین لحاظ   است كه فرم و انحنای بنا یا عدم آن همواره  در زمان طراحی مد نظر قرار بگیرد. كه این انحنا  می‌توان در پلان  یا در مقطع باشد. (افقی یا عمودی باشد) این تغییر شكل حتی می‌تواند اندازه‌ی  سایه و زمان آنرا بر روی ساختمان مشخص كند.

4 – جهت استقرار:

چگونگی استقرار  ساختمان در زمینی كه برای ساخت بنا در نظر گرفته شده است و زاویه‌ای را كه بنا  با جهات جغرافیایی  می‌سازد. متاثر از عوامل اقلیمی می‌باشد. بسیاری از این عوامل  نظر به جهت‌دار بودن آنها در این مقوله  تاثیرات به سزایی را دارند.



واكنش گیاهان و آب در طراحی بنا و هماهنگی  آن با اقلیم

آب و معماری

نظر به توان‌مندی آب در جذب حرارت و ذخیره آن در خود و پس دادن به تدریج آن،آب در فضاهای معماری چندین  نقش ایفا می‌كند كه اهم آنها عبارتند از:

خاستگاه باغ در فرهنگ ایرانی

پدیده باغسازی در زمانهای پیش از اسلام دركشور ما وجود داشته و بركه و آب و درختزار بر روی سفالهایی كه پیدا شده در شوش و ... نمایانگر اهمیت باغ در زندگی مردم بوده است و ایرانیان پیش از همه اقوام پی بردند كه باغسازی اساس كشاورزی است چهار هزار قبل آریاییها از كوهها سرازیر شدند و در دره های طویل فلات بزرگ ایران بكار كشاورزی پرداختند آریاییها معتقد بودند كه دنیا بصورت یك خشكی است با چهار قسمت كه در وسط این چهاربخش دریایی وجود دارد برمبنای همین عقیده بود كه باغهای فراوان به این شكل احداث شده كه به چهار قسمت تقسیم شده و در این بخش معمولاً درختان میوه كشت می شد. در محل تقاطع محورها آبگیر یا آب نما وجود داشت ایرانیان از قدیم الایام به ساختن باغ و باغچه ها در حیاطها و اطراف بناها علاقه خاصی داشتند. شاید خاطره میهن اصلی و خاستگاه قوم آریا منشا این علاقه بوده است.

آنها باغچه هایی را كه در اطراف بنا می ساختند "چه اره دئسه" می نامیدند كه به معنای پیرامون دژیادیس بود فرمانروایان شهرهای داخل ایران یا شهرهای قلمروشان در خارج همه ملزم به ساخت چنین باغچه هایی بوده اند واژة پردیس به معنای بهشت در عربی به فردوس و در زبانهای دیگر به پرادایس تبدیل شده است. خود بهشت یا "وهشت" به معنای بهترین زندگی است. این بهشت به شكل باغی سرسبز و خرم و زیبا مجسم می شد. ما برای این مفهوم واژه های جنت فردوس بهشت یا رضوان را بكار می بریم در پارسی قدیم واژة پالیز هم به همین معنا بوده است بنابراین ایرانیان تصور ذهنیشان را از بهشت كه به پاداش اعمال نیك به آنان می بخشیدند در باغهای سرسبز و خرم تجسم بخشیده اند. در بهشت كوثر هست و درختان و سبزه و جویبار، و در باغ نیز آب روان خوش و گلهای زیبا و درختانی كه می توان در سایه آنها آرمیده و این همه محصور در دیواری است كه مانع ورود جهنمیان در آن شود.

باغ سازی یكی از هنرهای اصلی هنرهای ایرانی محسوب شده كه علاوه بر جهات هنری گوناگونی كه خود دارد همچون معماری، گل آرایی و هنرهای تزئینی بر روی سایر هنرها مانند سفالگری، معماری، قالی بافی، موسیقی تأثیرات فراوان دارد و روی سفالهای شوش و تخت جمشید نقش استخر آب و باغ و تك درختها دیده شده و نقوش برجسته درختان سرو و كاج بر روی دیوارهای تخت جمشید نیز بیانگر احترام مردم به گل و گیاه بوده است

ویژگی باغهای ایرانی:

1- طرح باغهای ایرانی و ساختمان آن غالباً تركیبی از باغسازی پیش از اسلام و شیوه های معماری سده های بعد كه ویژگیهای كلی معماری ایران را داراست و با نام معماری اسلامی شناخته می شود و با برخی تأثیراتی كه از معماری و باغسازی كشورهای دیگر پذیرفته می شود. شكل باغ در ایران از دیرباز تاكنون با چگونگی طبیعت و هوا و میزان آب تناسب داشته است. درواقع اهمیت آب در باغ ایرانی بیش از هر عامل دیگری است و در همه باغها تقریباً یكنواخت و هماهنگ و در بیشتر شهرهای ایران نگریسته می شود، متناسب و تابع این نیاز است و این طراحی اكثراً به شكل مستطیل و دارای دو خیابان اصلی بصورت صلیبی می باشد. و برای آبیاری سایر قسمتها جویهای آب در وسط یا طرفین این خیابان ساخته می شود

2- همانطور كه می دانیم یكی از اصول معماری ایرانی درونگرایی بود. باغها نیز از همین امر تبعیت می كرده و معمولاً دور تا دور آن با دیوارها محصور بوده است. این مساله علاوه بر ایجاد یك حفاظ باعث می شود وقتی انسان از فضای گرم بیرون به داخل باغ وارد می شود چیزی بسیار متفاوت با بیرون را ببیند. علاوه بر این محدود كردن آن باعث كار بیشتر بر روی آن می شود.

3- در باغ ایرانی توجه خاصی به شكلهای هندسی می شود و شكل مربع كه فاصلة بین اجزاء باغ را ساده و روشن نشان می دهد از اهمیت خاصی برخوردار بود. بوقت كاشتن درخت نخستین گام دقت در تعیین فاصلة كاشت از هر طرف بود و به این ترتیب مربعهایی شكل می گرفت كه از هر طرف كه نگاه می كردند ردیف درختها را می دیدند.

4- یك اصل مهم دیگر در باغسازی ایرانی باز بودن چشم انداز اصلی به شكل مستطیلی كشیده بود. در این باغها در مقابل بنا فضایی باز و كشیده ای بود كه درست در چشم انداز اصلی واقع می شد. كه در این فضا درختان بلند نمی نشاندند واگر زمین آن قسمت شیب داشته باشد بصورت آب نما درآورده اند مثل باغ شازده ماهان

5- باغهای ایرانی را می توان در یك تقسیم بندی كلی از لحاظ طرح به دو دسته تقسیم كرد

الف) باغهایی كه در محور موازی قرار دارند و كوچه باغهای فرعی این دو محور را با زاویه ?90 قطع می كنند مثل باغ دلگشا در شیراز

ب) باغهایی كه دو یا سه یا چهار محور مضاعف و موازی دارند و در مركز باغ از یكدیگر می گذرند مانند باغ جهان نما و باغ سلطان آباد در شیراز

6- در خاتمه این بحث ویژگیهای مشتركی كه در باغهای ایرانی وجود دارد برمی شماریم


پاركینگ

اهمیت پاركینگ در شهرها بخصوص در شهرهای  بزرگ امری است انكار ناپذیر. نكات زیر  و مقایسه‌هایی كه بعمل آمده است نمودار اهمیت  موضوع است.

مدت زمانی كه یك وسیله نقلیه  در سال به طور متوسط  در حركت است  برابر با 400 ساعت می‌شود.  با توجه به تعداد ساعات در سال ملاحظه می‌شود كه هر وسیله نقلیه  به طور متوسط 8360 ساعت در حال سكون بوده و یا به عبارت دیگر احتیاج به محلی برای پارك شدن دارد. به احتمال زیاد بیشتر این مدت اتومبیل‌ها در پاركینگ‌های خصوصی  منازل یا خیابانهای اطراف محل‌های مسكونی پارك خواهد بود.

بنابراین  ملاحظه می‌شود كه مدت زمانی كه یك اتومبیل احتیاج به پاركینگ  دارد به مراتب بیش از زمانی است كه در حال حركت است. اندازه متوسط  سطحی كه برای پاركینگ  یك اتومبیل  در نظر گرفته می‌شود حدود چهارده متر مربع است. متوسط  سرنشین‌های اتومبیل در شهرها غالباً  كمتر از دو نفر  می‌باشد یعنی برای هر سرنشین  به طور متوسط 8360 ساعت در حال سكون بوده و یا به عبارت دیگر احتیاج به محلی برای  پارك شدن دارد ..

بنابراین ملاحظه  می‌شود كه مدت زمانی كه یك اتومبیل احتیاج به پاركینگ دارد به مراتب  بیش از زمانی است كه در حال حركت است. اندازه متوسط سطحی  كه برای پاركینگ یك اتومبیل  در نظر گرفته می‌شود حدود چهارده متر مربع است. متوسط  سرنشین‌های اتومبیل در شهرها غالباً كمتر از 

دو نفر می‌باشد یعنی برای هر سرنشین  به طور متوسط 7 متر مربع از سطح شهر برای  پاركینگ لازم است. از طرف دیگر فضایی برای پارك اتومبیل در محل كسب و كار و یا محل‌های خرید و نظایر  مورد استفاده قرار می‌گیرد كه این مكان‌های ثانوی پاركینگ غالباً  در شب‌ها و ایام تعطیل بلا استفاده می‌ماند.

به طور كلی  می‌توان گفت كه یك اتومبیل  با توجه به سرویسی كه مهیا می‌سازد از كلیه وسائل حمل و نقلی كه تا كنون اختراع شده زمین بیشتری  را لازم دارد.

امروزه  یكی از مسائل مهم و مشكلی كه شهرنشینان به ویژه مردمی كه در شهرهای بزرگ و صنعتی  زندگی می‌كنند با آن روبرو هستند مسئله  پاركینگ  است كه غالباً  هم باید در محل‌های محدود و گران شهر احداث گردد.

در بیشتر كشورها و شهرهای  بزرگ دنیا مسئله پاركینگ  از مسائل مهم است.  در نیویورك طرح جلوگیری  از ورود اتومبیل‌ها به مركز شهر مورد توجه است.  در سانفرانسیسكو كه تقریباً  برای هر دو نفر یك اتومبیل  وجود دارد و روزانه قریب 35000 اتومبیل  هم از نقاط دیگر به داخل شهر رفت و آمد می‌كنند مسئله  پاركینگ  از عمده‌ترین  مشكلات موجود است. در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران نیز مسئله  پاركینگ  روز به روز  پیچیده‌تر می‌شود.

به هر حال آنچه مسلم است در این گونه شهرها تراكم روز به روز در حال افزایش است. تنها راه حل كه به نظر  بیشتر كارشناسان رسیده است جلوگیری از افزایش سریع اتومبیل  و فراهم كردن وسائل نقلیه عمومی است.

گرچه ممكن است ساختن پاركینگ‌های وسیع و مناسب در محل‌های لازم، یكی از طرق مبارزه  با مشكل پاركینگ  باشد ولی تنها با این وسیله نمی‌توان مشكل را حل كرد. بعلاوه ساختن پاركینگ  متعدید و بزرگ در نقاطی  نظیر  مركز شهر همیشه  مفید نخواهد بود.

باید به خاطر داشت كه حتی  در شهرهایی كه وسیله نقلیه شخصی چه از نظر تعداد و چه از نظر كاربرد تقریباً به حد اشباع رسیده تعداد  پیاده‌ها هم در مراكز شهری و یا محل‌های خرید و نظایر آن روبه افزایش است و در هیچ كشوری  هنوز تعداد  اتومبیل داران از كسانی كه اتومبیل ندارند ( از نظر تعداد نفر  نه از نظر خانواده‌ها) بیشتر نیست. بنابراین  چنانچه  مراكز شهر و محل‌های پر رفت و آمد آنها را اختصاص  به عبور وسائل نقلیه  شخص  و ایجاد پاركینگ‌های متعدد و وسیع  دهیم مشكل آن  دسته از مردم را افزایش خواهیم داد. لذا در طرح پاركینگ‌ها و محل آنها باید دقت لازم را بخرج داده ٍو این امر باید با سیاست‌های دیگری نظیر  اختصاص  معابر مخصوص  پیاده‌ها و بالا بردن ظرفیت و استاندارد ترافیك عمومی همراه باشد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
فروشگاه اینترنتی بانک معماری «تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.»
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1904
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 428
  • باردید دیروز : 995
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,972
  • بازدید ماه : 27,092
  • بازدید سال : 314,130
  • بازدید کلی : 979,893