close
تبلیغات در اینترنت
بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغ سازی
loading...

فروشگاه اینترنتی فایل های دانلودی و محصولات (بانک معماری)

بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغسازی دسته: فایلهای با ارزش سایر رشته ها  بازدید: 1 بار  فرمت فایل: doc  حجم فایل: 132 کیلوبایت  تعداد صفحات فایل: 131  بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغسازی   قیمت فایل فقط 5,000 تومان فهرست مطالب   عنوان                                                                                                        …

آخرین ارسال های انجمن

بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغ سازی

admin بازدید : 117 جمعه 04 فروردين 1396 نظرات ()

بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغسازی

بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغسازیدسته: فایلهای با ارزش سایر رشته ها 
بازدید: 1 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 132 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 131 

بررسی تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارك و باغسازی

 

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                         صفحه

 

فصل اول: بررسی تاریخچه باغسازی................................................................ 1

 

1-1- باغهای جهان.............................................................................................. 2

 

1-1-1-        بین النهرین.......................................................................................... 2

 

1-1-2-        مصر.................................................................................................... 3

 

1-1-3-        یونان.................................................................................................... 5

 

1-1-4-        روم...................................................................................................... 7

 

1-2- باغسازی در قرون وسطی ........................................................................ 8 

 

1-2-1- باغهای اروپا.......................................................................................... 8

 

1-2-2- باغهای اسلامی در اسپانیا..................................................................... 9

 

1-2-3- ایران از قرن پنجم تا پانزدهم................................................................ 9

 

1-2-4- قرون میانی از قرن پنجم تا پانزدهم...................................................... 11

 

1-2-5- از قرن پنجم تا یازدهم........................................................................... 11

 

1-2-6- از قرن یازدهم به بعد............................................................................ 12

 

1-2-7- باغهای خلفای بنی امیه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی...... 13

 

1-3- باغسازی بعد از قرون وسطی.................................................................... 14

 

1-3-1- دوره انسانگرایی از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم.................... 14

 

1-3-2- نمونه های ویلا- باغ- منظر................................................................... 16

 

1-3-3- دوره باروك........................................................................................... 18

 

1-3-4- نمونه های «ویلا- پارك»....................................................................... 20        

 

1-3-5- نقش فرانسه در تكامل طراحی منظر قرن هفدهم.................................. 21

 

1-3-6- مجموعه «و- لو- ویكونت».................................................................... 23

 

1-3-7- مجموعه ورسای.................................................................................... 24

 

1-3-8- عصر روشنگری قرن هجدهم................................................................ 25

 

1-3-9- باغ های منظره ای در انگلستان قرن هجدهم ........................................ 28

 

1-3-10- فرهنگ باغ سازی چین......................................................................... 31

 

1-3-11- جایگاه نقاشی منظر فرانسه در باغسازی انگلستان............................. 32

 

1-3-12- روشام................................................................................................. 34

 

1-3-13- استوهاوس.......................................................................................... 34        

 

1-3-14- استارهد............................................................................................... 35

 

1-3- تاریخچه و سبكهای پردیس سازی در ایران.............................................. 36

 

1-4- تحول تاریخی باغ در ایران......................................................................... 41

 

1-4-1- باغ های تیموری..................................................................................... 41

 

1-4-2- باغ های صفوی یا شاه عباسی............................................................... 43

 

1-4-3- باغ های قاجاری..................................................................................... 45

 

1-4-4- باغهای شیراز........................................................................................ 46

 

1-4-5- باغهای تبریز.......................................................................................... 47

 

1-4-6- باغ فین كاشان........................................................................................ 49        

 

1-4-7- باغ شاهزاده ماهان كرمان..................................................................... 49

 

1-4-8- باغ گلشن طبس ..................................................................................... 50

 

فصل دوم: مبانی نظری........................................................................................ 52

 

2-1- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی................................................................... 53        

 

2-1-1- بررسی عناصر باغهای ایرانی............................................................... 53

 

2-1-1-1- آب نما و استخر................................................................................ 53

 

2-1-1-2- كوشك............................................................................................... 55

 

2-1-1-3- درخت و گیاه..................................................................................... 55

 

2-1-1-4- حصار................................................................................................ 57

 

2-1-1-5- زمین.................................................................................................. 57        

 

2-1-2- بررسی مفاهیم در معماری باغ.............................................................. 58

 

2-1-2-1- حس مكان یا مكانیت.......................................................................... 58

 

2-1-2-2- همزمان زمان- صورت..................................................................... 60

 

2-1-2-3- نواخت و ریتم.................................................................................... 60

 

2-1-2-4- هندسه............................................................................................... 61

 

2-1-2-5- ابعاد نمادین....................................................................................... 62

 

2-1-2-6- رنگ................................................................................................... 64

 

2-1-3- خصوصیات كالبدی باغ ایرانی............................................................... 66

 

2-1-3-1- باغ واقع در محیط های هموار.......................................................... 66

 

2-1-3-2- باغ واقع در روی تپه......................................................................... 67

 

2-1-3-3- باغ آبی............................................................................................... 68

 

2-1-3-4- باغ- خانه........................................................................................... 68

 

2-1-3-5- باغ واقع در كنار رودخانه................................................................. 69

 

2-2- آب و طبیعت در معماری............................................................................ 71

 

2-2-1- آب و معماری......................................................................................... 71

 

2-2-2- طبیعت و معماری................................................................................... 91

 

2-2-1-1- طبیعت بستری برای معماری............................................................ 92

 

2-2-1-2- طبیعت عنصری از معماری............................................................... 94

 

2-2-1-3- طبیعت آرایه ای بر معماری.............................................................. 95

 

2-2-1-4- طبیعت رهنمودی در معماری............................................................ 96

 

2-3- رمانیسم، بنیان های معرفت شناختی و نمود آن در هنر و معماری.......... 103

 

2-3-1- بنیان های معرفت شناسانه رمانتیسم و اهمیت ذهنی هنرمند................ 104

 

2-3-2- نقش تخیل درمعرفت شناسی رماتیسم و تأثیر آن در زیبایی‌شناسی.... 107

 

2-3-3- عاطفه و احساسات هنر رمانتیك............................................................ 112

 

2-3-4- گرایش به گوتیك در معماری و برانگیختگی احساسات......................... 114

 

2-3-5- طبیعت و نگرش تازه رمانتیك‌ها به آن ونمود آن در هنرومعماری....... 115

 

2-3-6- طبیعت گرایی رمانتیك های انگلیس و تحول باغ سازی......................... 117

 

2-3-7- جنبش نئوگوتیك در هنر و معماری فرانسه.......................................... 119

 

2-3-8- بررسی اجمالی فرم و محتوا در هنر رمانتیك....................................... 121

 

2-3-9- نتیجه...................................................................................................... 124

 

2-4- توریسم و گردشگری در ایران..................................................................

 

 

 

 

 

 

 

-1- باغهای جهان

 

1-1-1- بین النهرین (3500 سال قبل از میلاد)

 

بین النهرین یا میان دو رود، جلگه حاصلخیزی بین رودهای فرات و دجله است و یكی از نخستین بهنه های تمدن انسانی شناخته می شود.

 

در دوران باستان این سرزمین،‌«رابطه ستایش آمیزبا طبیعت»، مبین نوع ارتباط انسان با طبیعت پیرامونش بوده و ویژگی‌های این رابطه را عناصر زیر تشكیل می‌داده است.

 

احترام به محیط طبیعی و تقدیس آن، انسان را موظف می‌ساخت كه تمای فعالیتش را با طبیعت هماهنگ سازد.

 

تقدیس طبیعت، موجب می‌شد كه انسان خود را نگهبان آن بپندارد و تمامی عملیاتش را با عناصر آن ( خطوط، نور و رنگهای طبیعت ) همگون و هماهنگ سازد.

 

زمین به عنوان “زمین - مادر” منبع و منشاء تمامی خوبی‌ها و زایش‌ها و بقای هستی تلقی می شد.

 

آب نیز عنصری برای تولید و بقا محسوب می شد و برای رویاندن و ایجاد خنكی به كار می رفت واهمیتی تمثیلی و معنوی داشت.

 

نگرش و اعتقادات موجود در این زمینه، در باغهای معلق یا پردیس های بابل تجلی یافته كه در امتداد دیوارهای شهر بابل در زمین‌های حاصلخیز به صورت یك سری از تراس‌های مشجر روی یكدیگر ساخته شده بود و از فراز آن، جلگه و بیابانهای اطراف دیده می شد. روی هر یك از تراس‌ها گونه‌های گیاهی متفاوت كاشته شده بود.(شكل)

 

این باغ ها دارای محوری بودند كه با دو ردیف درخت احاطه می شده و از میان آنها جویی از آنها می گذشت.

 

سیمای این باغها از طریق كشفیات باستان شناسی مشخص شده كه كروكی Lacon آن را نشان دهد. باغهای معلق بابل از قدیمی‌ترین باغهای كهن جهان می‌باشد، این باغ در سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با شروع سلسله پادشاهان پارسی احداث شده است. این باغ یكی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود. باغ مذكور رابه شكل هرم ساخته اند. این هرم را تراس بندی كرده و طبقات و تراسها را از وسط پلكانهای عظیم به یكدیگر مربوط ساخته بودند. در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان كشت نموده بودند تا باغ به شكل یك كوه پردرخت در آید. در این باغ نه تنها به طور زیبائی بلكه بخاطر پیچیدگی ساختمان و نحوة آبیاری آن حائز اهمیت به سزا می‌باشد.

 

1-1-2- مصر (3500 سال قبل از میلاد )

 

جلگه حاصلخیز مصر نیز در امتداد رود پرآب نیل همزمان با تمدن بین النهرین جایگاه یكی از تمدن‌های بزرگ دوران باستان بوده كه از كشاورزی یافته‌ای نیز برخوردار بوده است.

 

دراین سرزمین، رابطه انسان مبتنی بر “الهام از طبیعت” و “آمیختگی معماری با طبیعت” قرار داشت و ویژگی آن بدین شرح قابل جمع بندی است:

 

طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری بشمار می‌رفت. به نحوی كه مونومان ها ( اهرام، معابد و …) تقلیدی از كوه وجهت نزدیكی به خورشید است، ستون ها تقلیدی از نخل و سرستون ها تقلیدی از گلهای نیلوفر (Lotus) و پاپیروس (Papirus).

 

معبد دیرالبحری، نمونه بارزی از معماری این دوره است كه تراسهای آن با آمفی تئاتر طبیعی آمیخته شده است و آخرین تراس آن به عنوان المان نهائی بنا به كوه متصل می‌شود.

 

سیستم باغسازی در مصر باستان، قطعات مسطح مستطیل شكلی بودند و گیاهان در آن با فرم منظمی كاشته می‌شدند و دیوارهای بلندی آنها را احاطه می‌كردند (شكل‌های 8 و9)

 

این باغ ها با كانالهای آبی كه نخل‌های كوتاهی كنار آنها كاشته شده بود، به قسمت‌های متعدد بصورت شطرنجی تقسیم می‌شدند.

 

در كناراین كانالهای آب، گذرهایی نیز برای ارتباط قسمتهای مختلف در نظر گرفته می‌شد.

 

داربست‌های مو نیز در این باغها از در ورودی تا آستانه محل اقامتگاه امتداد می‌یافت.

 

در مواردی وسط این باغها حوض آبی تعبیه می‌شد كه عمدتاً از زهكش آبهای زمینی تغذیه می‌شدند و محل پرورش گیاهان آبزی بشمار می‌رفتند و در خنك ساختن محیط نقش داشتند.

 

در اطراف این باغها یك ردیف درخت در كنار دیوار باغ كاشته می‌شد تا از نفوذ بادهای صحرا به داخل آن جلوگیری بعمل آید.

 

در مجموعه، طراحی این باغها تحت تأثیر عوامل اقلیمی و محیطی آنها قرار داشت و باغها مكانی برای زندگی خصوصی محسوب می‌شدند.

 

اغلب تصاویر این دوره، تعویض فصول، بذرافشانی، میوه چینی، دامپروری، پرندگان مختلف، مرداب ، رود نیل و دیگر محیط‌های طبیعی را نشان می‌دهند كه بیانگر وابستگی مصریان باستان به عناصر طبیعی پیرامون خویش هستند.

 

باغ مصری دوران باستان، الگوی مشخصی برای باغسازی در غرب بوده است.

 

1-1-3- یونان ( از قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد)

 

تمدن یونان باستان درجنوب شبه جزیره بالكان شكل گرفت كه سرزمینی كوهستانی، كم باران، با خاكی نه چندان حاصلخیز و سواحلی بینهایت صخره‌ای و كوهستانی بود. این سرزمین تنها در بعضی مناطق جدا افتاده مانند “لاكونی” و “بثوتی” در مركز و “ستالی” در شمال دارای دشت‌های حاصلخیز و مناسب برای كشاورزی بود و هر چند كه دریا در تكامل جامعه آن نقش عمده است، اما در سراسر این شبه جزیره، رودخانه ای موجود نبوده است.

 

بطور خلاصه یونان كشوری است با جغرافیا و آب و هوای متغیر خطوط ساحلی آن عمیقاً تو رفته و بریده بریده است. در این دوران برای یونانیان طبیعت مكانی مقدس بود ونظم هندسی معماری در نظم طبیعت ادغام می‌شد. ویژگی ارتباط انسان با عناصر طبیعت در یونان باستان به شرح زیر جمع بندی می‌شود:

 

در ادبیات یونان باستان كه آثار “هومر” (ایلیاد و اودیسه) شاخص آن است، طبیعت به عنوان مكانی مقدس توصیف شده است.

 

شیوه معماری و نوع استقرار معابد در بستر طبیعت به گونه‌ای بوده كه به فضا، ابعاد و مضامین نمادین (سمبلیك) می‌بخشیده است.

 

نظم هندسی معابد، دركنار نظم طبیعت شكل می‌گیرد و با آن ادغام می‌شود. مانند معبد اكروپولیس در یونان ( واقع در روی تپه) و معبد Peastum در ایتالیا ( واقع ر زمین صاف و باز) .

 

با توجه به تفكر راسیونالیستی حاكم در این دوران، شهرها به عنوان ملاك زیبائی شناخته می‌شدند نه طبیعت و باغ‌ها، براین مبنا، لذت بردن از عناصر طبیعی دریونان باستان، غیرمنطقی و غیرقابل تعریف شناخته شده بود.

 

در دوران كلاسیك به ویژه درزمان افلاطون و ارسطو، هنر باغسازی وجود داشت. این باغ‌ها محل تجمع فلاسفه محسوب می شد كه از آن جمله می‌توان باغهای آكادمی افلاطون و اپیكور را نام برد.

 

باغسازی بعد از اسكندر بزرگ اهمیت یافت و با تسلط رومیان بر یونانیان توسعه پیدا كرد. “یونانی‌ها بین سالهای 600 قبل از میلاد تا شروع دوران مسیحیت خدمات ارزنده ای به باغسازی جهان نموده اند. اولین باغ عمومی با پارك در یونان كهن احداث گردید. اغلب این پاركها محل تجعم فلاسفه و متفكرین و دانشجویان بود. هنر باغسازی كهن در اوایل دوران مسیحیت و امپراطوری روم به اوج خود رسید. تأثیرات و سنت‌های كلاسیك سبك باغسازی یونانی در قرن بیستم نیز دنبال می‌شود.”

 

1-1-4- روم ( از اواخر قرن چهارم قبل ازمیلاد تا قرن پنجم بعد از میلاد)

 

شبه جزیره “آپه نین”(Apenine) در مركز دریای مدیترانه مهد دولت روم بود. هر چند كه این سرزمین نیز مانند یونان، كوهستانی بوده ، اما وجود دره‌های وسیع ومناسب برای كشاورزی وخاك مستعد و سیمای توانمندتری از فعالیت كشاورزی وباغسازی آن در مقایسه با یونان عهد باستان ارائه می‌كرد. بهره وری از طبیعت، سازماندهی سرزمین برای تولید، ساخت “ویلا- باغ” و توانائی تكنیكی و صحنه آرائی، در مجموع گرایش غالب رومیان باستان در برخورد و ارتباط با طبیعت بشمار می‌رفت.

 

ویژگی‌های این رابطه به شرح زیر قابل جمع‌بندی است:

 

در روم باستان طبیعتی مورد ستایش بود كه حضور انسان در آ‎ن حس می‌شد.

 

زیبائی نیز در رابطه مستقیم با سودمندی قرارداشت  و عملكرد زیبایی منظر با ارزش درآمد زائی آن مرتبط بود.

 

نوسازی در منظر طبیعی، با كاشت متقارن درختان و جستجوی فرم‌های هندسی برای المان‌های طبیعی همراه بود.

 

باغ‌های رومی مانند تابلوی طراحی شده‌ای بودند كه با مجسمه قهرمانان، فواره،استخر و معابد آراسته می‌شد.

 

“ویلا- باغ” در این دوره بعنوان مكانی برای تفریح واقامت اشراف در خارج از شهر فرم خاص منظر رومیان را آشكار می‌سازد.

 

توانائی تكنیكی وصحنه‌آرایی به وسیله المان‌های طبیعی و مصنوعی در این باغ‌ها قابل توجه است. به نحوی كه طراحی فضاهای داخلی به نوعی در فضاهای باغ اجرا می‌گردید.

 

در “ویلا- باغ” ها عناصر معماری مثل آب، مجمسه و .. با گیاهانی كه به یاری تكنیك Ars-Topiaria شكل می‌یافتند، تركیب می شدند. با استفاده از تكنیك Ars-Topiaria گیاهان به صورت متنوعی هرس می‌شدند و به اشكال مكعب، استوانه، كره و … در می‌آمدند.

 

نمونه این “ویلا- باغ” ها را می‌توان “ویلا آدریانا” (Adriana) و در نزدیكی رم در “تیولی” (Tivoli) نام برد كه مجموعه عظیمی است كه از منظر، معبد، بنای آكادمی، حمام ، استادیوم، آمفی تئاتر و كتابخانه، در ساخت این مجموعه، الهام از شیوه‌های معماری مناطق مستعمره به چشم می‌خورد. و نظام فضائی آن بر پایه سیستم محوری شكل گرفته بود.

 

1-3-8- عصر روشنگری (قرن هجدهم)

 

قرن هیجدهم، دوران دگرگونی های عظیم اجتماعی- سیاسی (مثل انقلاب كبیر فرانسه در سال 1789)، پیشرفت های تكنیكی، تاریخ گرائی و باستان شناسی، اعتقاد نامحدود به علم و دانش و ترویج فرهنگ و آموزش عمومی شناخته می‎شود. این قرن، معماری كلاسیك را جایگزین معماری نمایشی دوره باروك می سازد.

 

فضاهای نوین شهری مثل میدان، بلوار و … در كنار باغهای عمومی و گردشگاه ها شكل می‎گیرد. المان گیاهی وارد فضاهای شهری می‎شود. علم گیاه شناسی تكامل می یابد و باغهای گیاه شناسی احداث می گردد و “ویلا- پارك- منظر” شاخص منظره سازی این دوره شناخته می‎شود.

 

ویژگی های منظر در این دوره را به شرح زیر می‎توان برشمرد:

 

  • اصول طراحی “لونوتر” (Le Notre) كه بر استفادة ماهرانه از محور، تقارن، پرسپكتیو نامحدود، تركیب تضادها و كنترل زوایای دید تأكید دارد، با دیدگاه های منطق گرایی این دوره انطباق داشت و به همین دلیل، این اصول بر طراحی فضاهای شهری این دوره مثل میدان، خیابان، گردشگاه ها و … تأثیر چشمگیری نهاد. این تأثیر در مرحله اول در چهارچوب ایجاد فضاهای نمایشی و صحنه آرایی شهرها و در مرحله بعد، به منظور عملكرد بهداشتی و تفریحی آشكار گردید.
  • انتشار كتاب “ای- جی. دزالیه” (A-J.Dezallier) تحت عنوان “نقد و عمل باغسازی” تأثیر بسزایی در طراحی منظر بجای نهاد. علاوه بر آن رساله های مختلفی در زمینه باغسازی و چگونگی اشاعه آن در بافت فضاهای شهری نوشته شد از آن جمله رساله “وینچنسو مارولی” (Vincenzo Marulli) را می‎توان نام برد.
  • فرانسه و انگلستان از جمله نخستین كشورهایی بودند كه در قرن هیجدهم به دخل و تصرف در شهر و بازسازی آن پرداختند.
  • در این دوره، احداث میادین شهری با عنوان "Palace Royale" در شهرهای فرانسه شكل گرفت كه با بدنه های همگون، قدرت تجاری و اداری شهرهای در حال توسعه را به نمایش می گذاشت. از جمله می‎توان از طراحی میدان (Palace Royale) شهر نانسی (Nancy) اسم برد كه بافت شهر قدیمی را به بخش توسعه یافته آن متصل می كرد.
  • برای صحنه آرایی فضاهای شهری، از این دوره استفاده از المان گیاهی رواج یافت. خیابان های مشجر در شهرها احداث گردید و خیابانها به مكان های استراحت و تفریح تبدیل شد.
  • اصول معماری منظر در نوسازی و طراحی شهرها مؤثر افتاده به گونه بارزی در طراحی شهرهای انگلستان، مثل شهرهای “بت” (Bath) و “ادینبوگ” (Edinburg) مورد استفاده قرار گرفت كه به صورت میدان های مشجر و خیابان های مشجر با پرسپكتیو نامحدود آشكار گردید.
  • در ایتالیا گردشگاه های شهری، كنار رودخانه ها و دریا به صورت بلوارهای مشجر با پرسپكتیو نقطه گریز در بی نهایت طراحی شدند كه نمونه آن “ویلا جولیا” بود.
  • ویلا جولیا (Villa Giulia) در پالرمور (Palermo) واقع در جنوب ایتالیا كنار دریا به صورت یك باغ و گردشگاه عمومی طراحی شد. این “ویلا- پارك- منظر” بازتابی از اندیشه منطق گرایی قرن هجدهم است كه به صورت یك سالن اجتماعات طراحی شده است. پلان آن دارای شكل مربع است كه به وسیله محورهای شعاعی تقسیم شده است. این محورها از ورودی ویلا آغاز می‎شوند و در مركز باغ هم به هم می رسند.
  • در پادووا (Padova) ، “میدان- باغ” در قسمت جنوبی شهر طراحی و احداث شد. این میدان به صورت جزیره ای با شكل بیضی طراحی شده كه به وسیله كانال آب محاصره شده است. در مجموع، طرح این “میدان- باغ” نمادی از پیوند فضاهای منظم هندسی با جلوه های طبیعی است.
  • در آلمان، علاوه بر طرح اقامتگاه پرنس ها و اشراف طراحی شهر- پارك ها نیز مثل كارلسروهه (Karlsruhe) تحت تأثیر اصول منظرسازی لونوتر قرار گرفت، ساختار هندسی شهر در رابطه با قصر طراحی شده است چنانكه در این شهر- پارك پلان مدور حدودی شهر 36 گذرگه به طور شعاعی در مركز شهر به هم می رسند، تقلیدی از اصول طراحی لونوتر را نشان می‎دهد. در این مكان (مركز شهر) قصر پرنس طراحی شده هك شهر و طبیعت را به هم مرتبط می سازد و سه چهارم شهر از پارك تشكیل شده است.
  • در این دوره،‌ باغهای گیاه شناسی به منظور شناخت گیاهان به مثابه موزه ها در كنار دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی شكل گرفت. پلان این باغها اكثراً به صورت مستطیل- مربع و یا گرد طراحی می شد كه از قطعات منظمی تشكیل می یافت و هر قطعه ای، به كاشت یك گونه گیاه اختصاص داده می شد.
  • نمونه گیاهان مختلف در این باغها، تصویری از جهان را تداعی می كرد.

 

باغ معروف گیاه شناسی “كیو” (Kew) در لندن به صورت منظر طبیعی طراحی شده بود.

 

1-3-9- باغ های منظره ای در انگلستان (قرن هجدهم)

 

گرایش غیرفرمال باغهای منظره ای انگلستان در قرن هجدهم، بازتابی است از شكل گیری نگرش های “رمانتیسیسم” (Romanticis) و “ناتورالیسم” (Naturalism). در این دوره، در عین حال نوسانی است بین جنبش رومانیسیسم و كلاسیسیم و علاوه بر آن عوامل دیگری كه به طور عمده در شكل گیری منظر این دوره، تأثیر نهاد، عبارت بودند از “تفكر فلاسفه و شعرای رمانتیك آلمانی و فرانسوی”، “جنبش نوین نقاشی انگلستان مرسوم به پررافائلیسم، “الهام از نقاشی منظر نقاشان فرانسوی قرن هفدهم”، “نفوذ فرهنگ باغسازی شرقی بخصوص باغهای چینی” و …

 

ویژگی رمانتیسیسم در باغسازی انگلستان از قرن هجدهم شكل گرفت و تداوم آن موجب اشاعه این نگرش در باغسازی سایر كشورهای اروپایی در قرن نوزدهم گردید.

 

برمبنای این نگرش، منطق گرایی و ارزش های دوره روشنگرایی منسوخ شناخته شد و شور، احساس، عواطف فردی و تخیل گرایی جایگزین ملاك های كلاسیسم گردید. از این روست كه هنرمندان رمانتیك در آثار خود به انعكاس موضوعات مهیج، احساساتی و افسانه ای و خیالی پرداختند. فرم را به مثابه بازتاب بیان فردی و درونی كه دنیای بیرونی را متعادل می سازد، پنداشتند و تمامی قوانین و محدودیت ها رابه خاطر آزادی فردی، مردود اعلام كردند.

 

رمانتیسیسم در اوج تكامل فرد در قرن نوزدهم در هر زمینه ای نگرش روشنگرایی قرن هجدهم را منسوج دانست و در برخورد با كلاسیسیم، ملاك های خود را به شرح زیر تعیین نمود:

 

  • مذهب مسیحیت در مقابل بی مذهبی
  • وطن در مقابل امپراتوری
  • احساسات فردی در مقابل منطق جهان شمولی
  • تاریخ به مثابه تجربه گذشته در مقابل تاریخ به مثابه الگو
  • هویت فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی، مذهبی و زبان در مقابل جامعه به مثابه مفهوم

 

به این ترتیب، جنبش رمانتیسیسم به رد تمامی ارزشهای مطلق پرداخت و گذشته را به سان گذشته مورد توجه قرار داد و از آنجا كه شناخت جهان، دیگر در پرتو خرد معقول نبود، بلكه جهان به مثابه مجموعه نیروهای مؤثر بر فرد تلقی شد. لذا این جنبش توجه به گرایش به هنر قرون وسطی را در محور توجهات خود قرار داد.

 

در قرن هجدهم، شعر و ادبیات به ستایش زیبایی روستایی و طبیعت بكر پرداخت و تقدیر از طبیعت و زیبایی های آن در آثار هنری رواج پیدا كرد.

 

متفكرین این دوره، تقلید از طبیعت و هویت بخشیدن به مكان های زیستی با مناظر طبیعی را تشویق كردند.

 

ژان ژاك روسو فیلسوف و متفكر معروف قرن هجدهم، اندیشه ضرورت بازگشت به طبیعت را اشاعه می داد و معتقد بود كه در طبیعت، تصویر تمثیلی آزادی انسان وجود دارد.

 

باغسازی در این دوره، بین تعمیق در قوانین طبیعی و ستایش زیبایی و تقدیر طبیعت به مثابه یك شاهكار هنری در نوسان بود.

 

مجموعاً دو عامل عمده نیز در باغسازی این دوره نقش بسزایی داشت. یكی تأثیر نفوذ فرهنگ باغسازی كشورهای شرقی بخصوص چین و دیگری، الهام از نقاشی منظر نقاشان فرانسوی قرن هفدهم، بخصوص لورن و پوسن بود. از اینرو، شمه ای از ویژگی این دو عامل در اینجا بیان می‎شود.

 

1-3-10- فرهنگ باغ سازی چین

 

شناخت شرق و بخصوص چین و مبادلات تجاری و فرهنگی بین این كشور با انگلستان، نشر مدارك تصویری و نوشتاری در مورد هنر و باغهای چینی در كشورهای اروپایی را به طور وسیعی فراهم آورد. به این ترتیب، زیبایی ایده آل باغهای چینی و تضاد آن با باغهای فرانسوی، مورد توجه طراحان منظر انگلیسی قرار گرفت. حتی بسیاری از متفكرین انگلیسی نیز به طرفداری از شیوه و فرم طراحی باغهای چینی پرداختند. از جمله ویلیام تمپل (William Temple) ادیب مشهور انگلیسی، بعد از سفر خود به چین در اواخر قرن هفدهم، یكی از طرفداران و مروجین كامل احداث باغهای چینی كشورهای اروپایی شناخته شد.

 

1-4-3- باغ های قاجاری

 

در دوره قاجاریه برای اولین بار سبك اروپایی در سبك باغ سازی ایران نفوذ كرد. باغ دوشان تپه كه در زمان ناصرالدین شاه احداث شد اولین باغی است كه با اقتباس از سبك ایرانی و اروپائی ساختهه شده است (شكل 6). طرح باغ این قصر مخلوطی از سبك باغسازی ایرانی و اروپایی است. استفاده از آهن در ساختمان قصر و شبكه های آهنی تفكیك كننده باغ برای اولین بار در ایران متداول گردید. در این باغ تعداد زیادی شیر و روباه و میمون رها كرده بودند. در قسمتی دیگر از این باغ یك كوشك چند پهلو و داربست هائی از مو دیده می شد. این قصر قاجار كه در دوران فتحعلی شاه ساخته شده بود یكی از باشكوه ترین قصرها و باغهای دوران قاجار است. برای ایجاد فضای سبز مساحت زیادی از باغ را به درخت كاری اختصاص داده بودند. طرح این قصر پلكانی است كه پای آن حوض بزرگی ساخته اند و قسمت بیرونی قصر كه محل ورود و خروج مهمانان و غیره بود با یك طرح ساده طرح ریزی شده و قسمت پشت را با كاشتن درخت های بزرگ به صورت جنگل درآورده بودند، در این باغ درختان تبریزی بید و انواع درختان میوه و بوته های گل سرخ كاشته شده بود. این قصر را بر بلندی احداث نمودند تا حداكثر استفاده را از مناظر اطراف بنمایند. از بالای این تپه مرقد طلائی حضرت عبدالعظیم در جلو و در قسمت پشت كوههای توچال و البرز به خوبی دیده می شد. در اطراف تهران در زمان قاجار باغهای زیادی وجود داشت كه قصرهای مجلل را در خود جای داده بودند. از آن جمله باغهای عشرت آباد، صاحب قرانیه، كه به سبك روسی طرح ریزی شده بودند. در باغ این قصرها تپه های گل و سكوهای پلكانی بمنظور نمایش گل و گلدان درست كرده بودند. باغ چال یكی دیگر از باغهای مشهور این دوره است كه دارای تپه های گل پوشیده از كوكب، اختر، بگونیا، گلادیول بود. در این باغ چندین دریاچه مصنوعی ساخته بودند كه وضعیت هوا را دگرگون می ساخت. اندازه سنگ های تراشیده شده و نرده های فلزی و تپه هایی كه با گل های زیبا تزئین یافته بود، زیبایی خاصی به محیط می بخشید. سبك این باغ و باغ كاخ سعدآباد هم ایرانی و اروپایی بود.

 

1-4-4- باغ های شیراز

 

شهر شیراز دارای باغهای عمومی زیادی بوده كه تعداد آن ها به 20 یا بیشتر می رسد این باغ ها به قول شاردن استخرهای بزرگ و تنومندترین درختان جهان را در خود جای داده بودند (درختانی از قبیل سرو، چنار، كاج و غیره). در ركن آباد شیراز كوشك كوچكی بود كه طرح خیابان های اطراف آن شبیه طرح چهار باغ اصفهان است. گمان می رود كه چهار باغ از آن اقتباس شده باشد.

 

- باغ تخت

 

احداث باغ تخت را به محمدشاه قاجار نسبت می دهند ولی آثار و قراینی در دست است كه نشان می‎دهد این باغ مدت ها قبل بنا شده است (شكل 7). باغ تخت به شكل تراس بندی ساخته شده و در پائین تراسها حوض بزرگ دریاچه مانندی كه از درختان سر به فلك كشیده احاطه گشته قرار دارد.

 

- باغ ارم

 

دربارة تاریخچة باغ ارم شیراز اطلاعات و منابع دقیقی در دست نیست ولی آنرا به یكی از سران قشقائی نسبت می دهند. بنای اصلی كوشك آن توسط یكی از معماران محلی به نام حاج محمدحسن كه در طراحی و ساختمان كوشك در عهد خود رقیب بوده ساخته شده است. طرح این باغ متقارن است و دارای یك محور طولانی است كه به صورت نهر بزرگی كوشك اصلی را به كوشك پائین باغ متصل می‌كند.

 

در دو طرف نهر سروهای بلند و كاج چتری و شمشاد را به طرز زیبائی كاشته اند. در میان آنها محل گل كاری (فصلی) زیبا در نظر گرفته شده است (شكل 8).

 

از دو باغ مشهور دیگر در شیراز می‎توان باغ گلشن و باغ دیوانی را نام برد (شكل 9).

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
فروشگاه اینترنتی بانک معماری «تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.»
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1904
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 292
  • باردید دیروز : 975
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 3,314
  • بازدید ماه : 22,434
  • بازدید سال : 309,472
  • بازدید کلی : 975,235