close
تبلیغات در اینترنت
چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم تر است؟
loading...

فروشگاه اینترنتی فایل های دانلودی و محصولات (بانک معماری)

ادامه چکیده در فایل اصلی کلمات کلیدی: مهارت­های زندگی، آموزش مهارت   فهرست مقدمه بیان مسئله اهمیت موضوع پیشینه موضوع مباحث پیرامون موضوع ادبیات موضوع بحث روایتی راهکارها پیشنهادات نتیجه گیری منابع و ماخذ     مقدمه مهارت‌های زندگی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، اصول و قواعدی است که زمینه تعامل و سازگاری انسان‌ها را با محیط و اطرافیان فراهم می‌سازد. با مجهز شدن به این مهارت‌ها می‌توان در برابر مشکلات پیرامون برخوردی منطقی و کارساز داشت. فرد با کمک…

آخرین ارسال های انجمن

چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم تر است؟

admin بازدید : 29 جمعه 18 آبان 1397 نظرات ()

ادامه چکیده در فایل اصلی

کلمات کلیدی: مهارت­های زندگی، آموزش مهارت

 

فهرست

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت موضوع

پیشینه موضوع

مباحث پیرامون موضوع

ادبیات موضوع

بحث روایتی

راهکارها

پیشنهادات

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

 

مقدمه

مهارت‌های زندگی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، اصول و قواعدی است که زمینه تعامل و سازگاری انسان‌ها را با محیط و اطرافیان فراهم می‌سازد. با مجهز شدن به این مهارت‌ها می‌توان در برابر مشکلات پیرامون برخوردی منطقی و کارساز داشت. فرد با کمک این مهارت‌ها، دانش و نگرش‌های خود را به توانایی واقعی بدل می‌سازد و از نیروهای نهفته خویش در جهت شادابی و بهبود وضعیت بهره می‌گیرد. او می‌آموزد که در شرایط ویژه، بازخوردهای مناسب از خویش نشان دهد و در معرض آسیب‌ها و کاستی‌ها قرار نگیرد. مهارت‌ها شامل صفات خاص، خصوصیات شخصی و استعدادهای بالقوه هستند که با تمرین و مهارت در وجود وی به رشد و شکوفایی نزدیک می‌شوند. انسان با سرمایه وجودی خویش می‌تواند احساسات و افکار و هیجان‌ها و ادراکاتش را تجزیه و تحلیل کند و بهترین گزینه را برای ادامه مسیر زندگی برگزیند. آدمی برای قرار گرفتن در این مسیر موفقیت‌آمیز باید در اصلاح رابطه خود با خدا، خود و دیگران گام بردارد و با استفاده از اصول و آموزه‌های دینی و علمی به اهداف متعالی نزدیک شود.[1]

خلاء نظام مهارت­آموزی اثر بخش و کارا یکی از چالش­های مهم نظام آموزشی کشور در همه سطوح از مدرسه تا آموزش عالی کشور است. در حالی که فرزندان ما باید از دوران ابتدایی با کارآفرینی، تولید و اشتغال و امور تجاری آشنا شوند و با توجه به ضرورت‌ها و زمینه‌های منطقه‌ای خود نسبت به بازار کار آینده و مشاغل مورد نیاز در سطوح مختلف آشنایی پیدا کنند؛ نظامی کارآمد و پاسخگو برای این نیاز مهم کشور وجود ندارد...

ادامه مقدمه در فایل اصلی

مهارت لازمه و مقدمه اشتغال است، بدیهی است که مهارتی که منجر به اشتغال اثربخش و مفید برای جامعه و فرد نشود، مهارتی کم ارزش است. مطابق چشم­انداز 20 ساله کشور نظام آموزش رسمی کشور وظیفه دارد در یک دوره دوازده ساله افرادی با حداقل یک مهارت برای اشتغال مؤثر تربیت کند....

 

 

بیان مسئله

در آموزش مهارت­های زندگی، هدف اصلی تغییر رفتار مخرب به سازنده است. این مهارت­ها باید از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و سربازی و دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع، مداوم آموزش و بازآموزی انجام بگیرد اما متاسفانه هم به دلیل ناآگاهی والدین از اصول فرزندپروری و هم اهمیت ندادن به این جنبه بسیار مهم آموزشی از سنین پیش از دبستان، این مهارت­ها از کودکی در وجود کودکان نهادینه نمی­شود و امکان یادگیری آسان آنها در کودکی از بین می­رود.

در آموزش و پرورش متاسفانه بیشترین تمرکز بر قسمت آموزش و کسب مهارت­های ابزاری و شناختی (سواد) است تا ابعاد دیگر پرورش روانی و اجتماعی مثل آموزش مهارت­های زندگی با افزایش دانش تئوری و نیز انجام تکراری و مداوم یک عمل، مهارت و تسلط ما در آن زمینه روز به روز در بیشتر موارد بهینه و مطلوب می­شود (مصداق کار نیکوکردن از پرکردن) است. به بیان دیگر، مهارت­های زندگی شبیه جعبه ابزار با ابزارهای مختلف مثل انبردست، آچار و... هستند.

ادامه بیان مسئله در فایل اصلی

 

 

اهمیت موضوع

سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور خیلی اندک و در حدود 10 درصد است. این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور بین 15 تا 25 درصد است. از این رو می­توان گفت آموزش و پرورش ما با یکسری چالش­های اساسی روبرو است اما این چالش­ها نباید مانعی در مسیر کارآمدی این نهاد باشد.

در حال حاضر آموزش و پرورش نقش اندکی را در آموزش مهارت­های اساسی زندگی به افراد ایفا می­کند. این در حالی است که شرایط زندگی امروز دانش­آموزان ایجاب می­کند بسیاری از مهارت­ها به آنان آموخته شود. برای این منظور باید محتوای کتب درسی ...

ادامه اهمیت موضوع در فایل اصلی

 

 

 

پیشینه موضوع

آموزش مهارت­های زندگی در سال ١٩٧٩ و با اقدامات آقای دکتر گیلبرت بوتوین[2] آغاز شد. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارت­های زندگی برای دانش­آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می­داد که چگونه با استفاده از مهارت­های رفتار جرأت­مندانه، تصمیم­گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود. مطالعات بعدی نشان داده آموزش مهارت­های زندگی در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می­شود که همه مهارت­ها به فرد آموخته شود. پژوهش­ها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است.

مرور مطالعات انجام شده نشان می­دهد که برنامه­های پیشگیری مبتنی بر آموزش مهارت­های زندگی، بسیار مؤثرتر از گرایش­های سنتی است. مثلاً پری و کلدر (١٩٩٢) دریافتند که گرایش­های جامع در پیشگیری از سوءمصرف مواد شامل آموزش مهارت­های زندگی برای ارتقای توانایی­های اجتماعی در به تعویق انداختن شروع مصرف الکل و ماری جوانا بسیار مؤثرتر...

ادامه پیشینه موضوع  در فایل اصلی

 

 

 

 

 

 

 

مباحث پیرامون موضوع

یکی از چالش‏های اصلی نظام مهارت­آموزی در آموزش و پرورش، نگرش به دوره دیپلم به عنوان مقدمه ورود به دانشگاه است. این نگرش زاییده دو عامل است:

عامل اول: افراد با مدرک دیپلم فاقد مهارت و توانمندی متناسب با نیاز جامعه هستند.

عامل دوم: نگرش ناصحیح به موضوع اشتغال و جستجوی کلید اشتغال موفق در ورود به دانشگاه است.

در نظام آموزش عالی کشور، مبنای ایجاد یا توسعه رشته بر مبنای تعداد اعضای هیأت علمی، فضای فیزیکی و تجهیزات هر دانشگاه است. در شرایطی کنونی و تنگناهای مالی آموزش و پرورش نیز شاخص اصلی برای ایجاد رشته و توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش امکان ایجاد کارگاه‌های تخصصی و تجهیزات و فضای مناسب در رشته‌های کم هزینه است. در مجموع در توسعه رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها، نیاز کشور به مشاغل و مهارت‌های مختلف تقریباً نادیده گرفته می‌شود یا در اولویت‌های مراتب پایین قرار دارد. بسیاری از مشاغل می‌توانند افراد را با گذراندن یک دوره مهارتی یکساله و حتی کمتر از آن بکار گیرند، لکن به‌دلیل نبود نظام هدایت تحصیلی یا هدایت مهارت­آموزی افراد بدون توجه به نیاز کشور جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی و به‌دلیل تنگناهای مختلف به مشاغل کاذب و نامتناسب با استعداد، رشته تحصیلی و مهارت کسب شده اشتغال می‌یابند...

ادامه مباحث پیرامون موضوع  در فایل اصلی

 

 

 

 

 

ادبیات موضوع

تعریف مهارت­های زندگی

مهارت‌های زندگی[3] توانایی‌هایی هستند که با تمرین مداوم پرورش می‌یابند و شخص را برای روبه‌رو شدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت مهارت­های زندگی را چنین تعریف نموده است: توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش­ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید.

در تعریف دیگر می‌توان مهارت‌های زندگی را مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و گروهی دانست که افراد برای زیستن در هزاره جدید به آن نیازمند می‌باشند. همزمان با یادگیری تسلط و استقرار، در این مهارت‌ها فرد علاوه بر رسیدن به آرامش و تعادل در زندگی فردی و اجتماعی به ایفای نقش در زندگی خود می‌پردازد.

به طور کلی مهارت­های زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌گردند. مهارت­های زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب‌های روانی – اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است. به طور کلی مهارت­های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان سلامت روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی – اجتماعی است. این مهارت­ها به افراد کمک می‌کنند تا مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی – اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند.

مدل­های آموزش مهارت­های زندگی

در حال حاضر دو شیوه برای آموزش مهارت‌های زندگی وجود دارد که عبارتند از:

  • مدل ده­گانه
  • مدل H-4

مدل ده­گانه

این سازمان، مهارت­های زندگی را به شکل زیر فهرست و دسته­بندی می‌کند:

  • تصمیم­گیری و حل مسئله
  • تفکر خلاقانه و تفکر نقادانه
  • مهارت ارتباطی و مهارت مدیریت رابطه
  • خودآگاهی و همدلی
  • مدیریت احساسات و هیجانات و مدیریت استرس

البته همین مدل و المان‌های آن (و گاه المان‌های مشابه) در قالب مهارت­های ده­گانه زندگی و گاه مهارت­های دوازده­گانه زندگی هم معرفی و مطرح می‌شوند:

 

اما با توجه به اینکه بسیاری از گزارش‌های سازمان‌های معتبر بین‌المللی با تکیه بر تقسیم‌بندی فوق تنظیم و ارائه می‌شوند، ما هم همان شکل اصلی و اولیه‌ی سازمان بهداشت جهانی (شکل پنج قسمتی) را مورد توجه قرار می‌دهیم.

ادامه ادبیات موضوع  در فایل اصلی

 

مدل H-4

در ایالات متحده H-4، سازمانی مربوط به امور جوانان است که بنیاد ملی غذا و کشاورزی و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)آن را اداره می‌کنند، و رسالت آن «به کارگیری جوانان به منظور رسیدن به نهایت استعداد آنان و همچنین پیشبرد حوزۀ توسعۀ جوانان است.» نام H-4نمایانگر چهار حوزۀ توسعه فردی مورد توجه این سازمان است: سر، قلب، دست‌ها و سلامت. این

....

... شعار H-4 «بهترین را ساختن» است در حالیکه آرم آنها «آموزش از طریق عمل کردن» است (که گاهی به صورت: یادگرفتن چگونه انجام دادن از طریق به انجام رساندن) نوشته می‌شود.[4]

تعریف مهارت­های ده گانه زندگی:

خودآگاهی:

خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته­ها، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهی به فرد کمک می­کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است.

همدلی:

همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می­کند تا بتوانند انسان­های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می­بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت­کننده و پذیرنده، نسبت به انسان­های دیگر منجر می­شود.

 ارتباط مؤثر:

این توانایی به فرد کمک می­کند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته­ها، نیازها و هیجان­های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.

 

 

بحث روایتی

مهارت­های ده گانه زندگی از دیدگاه اسلام و قرآن

به دلیل اهمیت و نقش مهارت­های زندگی، بررسی آن از دیدگاه­های مختلفی مطرح می­شود که با در نظر گرفتن باورها و اعتقادات مذهبی مردم مسلمان، در این بحث به توصیف آن از منظر اسلام پرداخته می­شود.

یکی از دغدغه­های دین، سعادت و رضایتمندی از زندگی است و یکی از رسالت­های آن آموزش مهارت­های زندگی کردن به پیروان خویش است. متأسفانه این بخش از آموزه­های دینى کمتر مورد توجه واقع شده و یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته­اند. هدف رفتار صحیح بر اساس آموزش­های قرآن و حدیث است تا زندگی اهل ایمان را نشاط و شادمانی بخشد، و نگاهی نو در این زمینه بگشاید.

 خدای بزرگ و مهربان همدم و مونسی از جنس خودمان برایمان قرار داد تا با او به آرامشی در ابعاد مختلف زندگی برسیم پس اگر می­خواهیم به آرامش پایدار برسیم عاقلانه است که به علم خداوند اعتماد و اطمینان کنیم و در سایه فرمان و دستورات الهی که خالق همه هستی و آرام­بخش همه دل­های آشفته و پریشان است به آرامش و سعادت دست یابیم پس راه­های رسیدن به آرامش را در کلام الهی جستجو و سپس آن راه­ها را می­پیماییم.

سخنان خداوند گواهی بر این آگاهی است تا  واقف شویم و بدانیم که مشکلات برای آزمایش و امتحان است پس در پاسخ صحیح به آن بکوشیم (انعام، ۳۳).

خدای مهربان آرامش و آسایش انسان را در کانون گرم خانواده قرار داده است پس آن را در مکان­های دیگر نجویید (اعراف، ۱۸۹)

فقط کافیست مهارت­های زندگی را از آیات قرآنی برگرفته و در تمام ابعاد زندگی خویش بکار بندیم.

برخی از مهمترین جایگاه مهارت­های زندگی در اسلام به شرح ذیل مطرح شده است:

  • آگاهی از جامعیت و واقع نگری اسلام و ظرفیت تامین نیازهای انسانی، تا دیدگاه صحیح و حقیقی به اسلام گسترش بیشتری یافته و تاثیر دین در زندگی روشن­تر گردد.
  • مطرح شدن دیدگاه اسلام درباره­ی مهارت­های زندگی و در نظر گرفتن رویکردهای عالمانه به منظور تدوین نمودن معیارها و ضوابط مطمئنی در زمینه­های مورد بحث.
  • اندیشه­ورزی نقادانه بر پاره­ای از مباحث مهارت­های زندگی که با رویکردی اومانیستی و یا سکولاریستی آمیخته شده و از دیدگاه­های اسلامی بی­بهره است مانند مبانی و منابع ارزش شناسی، معیارها و شیوه­های درک و تفکیک ارزش­ها از ضد ارزش­ها و غیره.
  • توصیف مواردی که وجود ارتباط معنادار ما بین مولفه­های مهارت­های زندگی را مشخص می­کند تا درک بهتر و عمیق­تری از آن بدست آید، مانند رابطه­ی انسان با خداوند و تأثیر آن بر رابطه­ی او با مردم.

 

 

آموزش مهارت­های زندگی از نگاه نهج البلاغه

امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه، بهترین و کاملترین مهارت­های زندگی را به مخاطبان خود آموزش می­دهد. از نظر ایشان ندانستن ارزش خویش و نداشتن مهارت خودآگاهی، زمینه­ی نابودی شخص را فراهم می­کند و با اتخاذ تصمیمات مناسب و خلاقانه، آینده خود را تضمین کرد و از هر اشتباه و لغزش به دور بود.

خودآگاهی در حقیقت توانایی شناخت خود و آگاهی از ویژگی­ها، نقاط ضعف و قوت، تمایلات، ترس‏ها و انزجارهای‏ خویش است.

رشد خودآگاهی به فرد کمک می‏کند تا دریابد، تحت‏ استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط و شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین‏فردی موثر و هم‏دلانه است. خودشناسی پیش نیاز روابط موثر اجتماعی و بین فردی است و در ایجاد همدلی و هم­حسی با دیگران نقش مهمی دارد.

اکثر مکاتب و روش­های مشاوره­ای و روان درمانی در روان­شناسی و حتی پیش از آنها در مکاتب الهی و به ویژه اسلام و آموزه­های دینی و احادیث و روایات ائمه­ی اطهار (ع) افراد را به تدبر در خویشتن فراخوانده اند[5]. امام صادق (ع) در این باره می­فرماید: «شناخت خویشتن، سودمندترین دانش­ها است».

مهارت خودآگاهی یکی از اساسی­ترین مهارت­های زندگی است. در نهج البلاغه و سخنان گهربار مولا علی (ع)، به کرات نسبت به فراگیری و ارزش والای این مهارت در زندگی اشاره شده است. امام علی (ع) در حکمت 149 درباره­ی ضرورت خودآگاهی و خودشناسی چنین می­فرماید: «کسی که ارزش خود نشناخت جان خود را باخت»[6].

امام (ع) در حکمت فوق که بی­شک یکی از پربارترین سخنان است به وضوح  به ارزش والای خودآگاهی اشاره و فراخوانده است.

ایشان، عدم آگاهی و شناخت از خویشتن را با نابودی شخص برابر دانسته است. امام (ع) در فراز دیگری از سخنانش، به همین ضرورت اشاره می­کند: «دانا کسی است که ارزش خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که اررزش و قدر خویش را نداند»[7].

توانایی تصمیم­گیری درست، به فرد کمک می‏کند تا به‏ نحو موثرتری در مورد مسایل زندگی تصمیم‏گیری کند. اگر اشخاص بتوانند در مورد اعمال خود، فعالانه تصمیم بگیرند، و جوانب متفاوت انتخاب‏ها را بررسی، و پیامد هر انتخاب را ارزیابی‏ کنند، مسلما در سطوح بالاتر سلامت روانی قرار خواهند گرفت. «تصمیم­گیری­های غیرمنطقی و نادرست باعث اضطراب و افسردگی می­شود و تصمیم­گیری عاقلانه آینده­ای روشن را پیش روی فرد می­گذارد و اطمینان و آرامش ویژه­ای را به زندگی فرد می­بخشد»[8].

معلم انسان­ساز ما، چنین به تدریس مهارت تصمیم­گیری می­پردازد: برای قدم گذاشتن در مسیر صحیح زندگی و انتخاب راه درست از نادرست، ابتدا باید تمامی جوانب کار را سنجید و از تصمیم­های گذشتگان و پیامدهای آن­ها عبرت گرفت و به آن­ها نظر افکند تا بهترین راه را انتخاب کرد و بهترین تصمیم را گرفت. وی اندیشیدن قبل از هر تصمیم و اراده­ای را بهترین راه مصون ماندن از اشتباهات جبران­ناپذیر می­داند.

«هرکس باید از کار خویش بهره گیرد، و انسان بینا کسی است که به درستی شنید و اندیشه کرد، پس به درستی نگریست و آگاه شد، و از عبرت­ها پند گرفت، سپس راه روشنی را پیمود، و از افتادن در پرتگاه­ها و گم شدن در کوره راه­ها، دوری کرد، و کوشید تا عدالت را پاس دارد و برای گمراهان جای اعتراض باقی نگذارد، که در حق سخت­گیری کند، یا در سخن حق تحریف روا دارد، یا در گفتن سخن راست بترسد».[9]

کتاب نهج البلاغه، نه تنها حاوی مهارت­های اساسی مورد نیاز زندگی است بلکه با تامل و تدبر در آن می­توان به هزاران هزار مهارت ارزشمند دیگر در زندگی دست یافت که انسان را به کمال مطلوب خویش در زندگی می­رساند و او را در مقابل هر مشکل و تنش و ناملایمات زندگی مقاوم می­سازد.

راهکارها

نقش آموزش و پرورش در مهارت افزایی

آموزش و پرورش باید همواره برای دانش­آموزان و خانواده­های آنان جلسات مشاوره تحصیلی برگزار کند و آنان را در خصوص اهمیت مهارت­آموزی آگاه کند...

 

محتوا و روش­های آموزشی در مدارس

روش و محتوای آموزشی در مدارس ما هم اکنون به شدت نیازمند تغییر است. بی تردید سرعت تحولات علمی در دنیای امروز، تغییر متناسب ابزارهای آموزشی را می­طلبد.

کتب درسی باید مهارت محور شوند و اطلاعات عمیق­تری را در اختیار دانش­آموزان قرار دهند. باید روند تالیف کتاب­ها تغییر کند و مولفان در تالیف ...

محتوا و روش­های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس برای چندین دهه قبل است و به درد زندگی امروز و فردای دانش­آموزان نمی­خورد....

پیروی از روش­های گذشته در زمینه آموزش و پرورش، نتیجه­ای جز رکود علمی نخواهد داشت و با ادامه این راه به لحاظ علمی، وضعیتی بهتر از اکنون نخواهیم داشت.

برای پیشرفت علمی و پرورش نسلی کارآمد، چاره­ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوا و روش­های آموزشی مدارس نداریم. اگر این موارد را به روز کنیم می­توانیم به آینده امیدوار باشیم...

سیستم آموزشی و ضرورت افزایش مهارت

سیستم آموزشی نباید روی حفظ کردن و نمره و معدل متمرکز شود، بلکه باید بر مهارت افزایی و پرورش استعداد دانش­آموزان مستعد تمرکز کند. باید درون­مایه­های آموزشی تغییر کند و این درون­مایه­ها طوری تنظیم شود که بر اساس آن یادگیری و فهم دانش­آموزان از مطالب درسی در اولویت قرار گیرد.

سیستم آموزشی باید به سمتی حرکت کند که درک علمی دانش­آموزان را بالا برد و از آموختن طوطی­وار و حفظ کردن مسایل توسط دانش­آموز عبور کند. برای این منظور محتوای کتاب­های درسی و شیوه­های آموزشی معلمان در مدارس باید معطوف به بالا بردن قدرت تحلیل، ارزشیابی و درک و فهم دانش­آموزان شود.

متاسفانه در سیستم آموزشی ایران به سطوح بالای یادگیری توجه نمی­شود...

نسل امروز بی­شک آینده­ساز فردای کشور است. دانش سیال امروز، توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان اما نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است...

پیشنهادات

مهارت­آموزی مقوله­ای است که همواره مورد توجه نظام­های آموزشی پیشرفته قرار دارد؛ چرا که تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش­آموزان نمی­تواند آنان را برای زندگی آینده مهیا سازد. از این رو، برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه­های افزایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود که در ادامه چند راهکار را پیشنهاد می­کنیم.

  • تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی به نگاهی مبتنی بر افزایش درک و مهارت دانش­آموزان، شاید یکی از مهم­ترین گام­ها در این مسیر باشد.
  • روزآمدی و تحول در روش­های آموزشی و محتوای کتاب­های درسی از شروط مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان است ...

 

 

نتیجه گیری

در مجموع به نظر می‌رسد مهمترین خلاء مهارت­آموزی کشور و مانع اصلی نهادینه نشدن آن، نبود نظام مهارت و عدم ارتباط نظام­مند میان «نیاز کشور به مهارت­ها و تخصص­های مختلف» با «نظام تربیت نیروی انسانی» است. برای دستیابی به نظام مهارت‌آموزی در کشور نیاز است با ایجاد ارتباط ساختاری و شفاف‌سازی فرایندهای ارتباطی میان....

 

 

منابع و ماخذ

  1. جعفری تبریزی...
  2. جعفری تبریزی، محمدتقی، نهج البلاغه، تهران....
  3. ...
  4. ...
  5. ...
  6. ....

 

 

 

 

 

 


[1] مسعود، شکوهی، آشنایی با مهارتهای زندگی از دیدگاه اسلام

[2]GilbertBotvin

[3]Life Skills

[4] نعیم، مهدی، اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری زناشویی و کاهش خشونت خانگی علیه زنان، ص 32

[5] خنیفر، پورحسینی، ص 101

[6] نهج البلاغه، حکمت 149، ص 389

[7] نهج البلاغه، خطبه 10 بند 6، ص 55

[8] خنیفر، پورحسینی، ص 104

[9] نهج البلاغه، خطبه 153 بند 4 و 5، ص 282

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
فروشگاه اینترنتی بانک معماری «تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.»
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1904
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 455
  • باردید دیروز : 995
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,999
  • بازدید ماه : 27,119
  • بازدید سال : 314,157
  • بازدید کلی : 979,920